IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

К. Михайлов: Роботиката в България ще расте чрез специфични индустриални продукти

Какви са българските иновации при индустриалните роботи, коментира съоснователят и член на ръководството на Професионалната асоциация по роботика

12:35 | 25.07.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Бъдещето на роботизацията у нас е в създаването на специфични продукти за индустрията в световен план. Тази прогноза направи Кристиян Михайлов, съосновател и член на управителния съвет на Професионалната асоциация по роботика, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

Той обясни, че вече има редици примери на български компании, които създават крайни продукти, и се надява този процес ще продължи.

„От гледна точка на създаване на крайни продукти и услуги България се изкачва във веригата, като има сътрудничества с международни компании, някои от които имат научно-изследователски центрове в страната. Може да се очаква създаването на все повече R&D центрове на международни компании, в които работят български инженери“, отбеляза Кристиян Михайлов.

Според него българските компании все по-активно интегрират роботи в производствата си, като гледат на тях като начин за решаване на проблема с недостига на кадри.

„Ако трябва да разделим какво правят българските компании, то е, че от една страна имаме все по-засилващи се проекти в сферата на системната интеграция на роботи и поддръжката им, създаването на специфични грипери, които биват използвани. А от друга страна имаме компании, които правят роботи за доставки, колаборативни и самоходни роботи“, направи секторен анализ на пазара Михайлов.

Той уточни, че производствата интегрират роботи за pick and place, роботи за заваряване, роботи в сферата на логистиката, крайни решения, които могат в рамките на един час да бъдат инсталирани и пуснати.

Михайлов подчерта, че нараства необходимостта от обучени кадри – инженери, които да интегрират роботизирани решения, и други за създаването на крайни решения и продукти. „Този недостиг се вижда в световен мащаб, като българската индустрия създава академии, в които да обучава нужните ѝ кадри“, отбеляза  Михайлов.

По думите на съоснователя на Професионалната асоциация по роботика Китай е страната, за която България е изнесла най-много роботи през 2023 г., макар стойността на износа да е само около 3 млн. лева.

„Има връзки между български и китайски компании, а китайската индустрия в последните 10-15 години претърпя огромен бум и трансформация и интеграцията на роботи и създаването на нови фабрики тече с пълна сила“, коментира Михайлов.

Той обърна внимание, че България изнася повече роботи, повече машини от типа на CNC стругове, фрези и подчерта, че в момента износът е по-голям отколкото вноса на такива машини. 

„Това, което виждаме, че България е нишов играч в роботизацията генерално. Имаме роботи, свързани с умно плевене – българската Smart Farm Robotix разработва такива роботи и в момента ги тества на полето. Имаме колаборативни роботи, които се използват в българската индустрия, системи, които са за логистични операции в производствата, така че по-скоро там където виждам България е секторен играч“, заяви Михайлов.

Доколко бизнесът е готов да инвестира в създаването на нужните му кадри? Може ли да се стимулира интерес на учениците към сектора? Ще се възползва ли малкият и средният бизнес от роботизацията? Как AI променя индустрията за роботизация може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:35 | 25.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още