IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Замразяването на цените е удобно извинение за търговските вериги

То дава допълнителен аргумент на веригите да притискат ценово родните производители в полза на собствените им търговски марки

10:00 | 14.09.12 г. 116
Автор - снимка
Редактор
Замразяването на цените е удобно извинение за търговските вериги

"Замразяването на цените е маркетингов трик на големите търговски вериги, за да продават собствените си марки", пише в писмо до Investor.bg човек от бранша, пожелал анонимност. 

„Пиша Ви във връзка със статията за увеличение на цените и изказванията от страна на представители на властта. Управител съм на магазин за месо и хранителни продукти, а преди това се занимавах с търговия на месо на едро от Европа към България", споделя нашият читател.

"Относно замразяването на цените. В никоя от веригите не се предлага свинско трупно месо? Още повече, че както многократно ни се казва цените на продуктите се формират като за база се взима цена на Европейската борса. При положение, че в цяла Европа цените на свинското месо за последния месец бележат ръст с 20-25%, как тук са замразени и не е ли маркетингов трик големите вериги да си продават техните марки?“, пита търговецът.

Големите търговски вериги наистина имат собствени търговски марки за хранителни стоки, като например млякото под собствена търговска марка е около 1,45 лв./литър, спрямо 1,8-1,9 лв. за литър от другите търговски марки. Слагането на таван върху цените на несобствените търговски марки (например млякото на компания Х да си остане на цена от 1,85 лв.) обрича този производител на фалит. Това отваря пазар за собствената търговска марка мляко, като цената му може да бъде повишена от 1,45 на 1,65 лв., след като конкуренцията е фалирала.

Тоест разчиства се пътят да няма други производители на мляко освен тези, които произвеждат за търговските вериги и техните марки. По същия начин ще отпаднат независимите от веригите производители на месо, яйца, лютеница, кетчуп, консерви, зеленчуци, плодове, хляб.

„Как в условия на пазарна икономика, държавни представители ще водят преговори за намаление, замразяване на цени? С какво право се прави това и като какви отиват? Как биха убедили някоя верига да намали цените си, като всички вериги натискат производителите докрай, за да вземат дадения продукт на минимално ниска цена“, пита анонимният търговец.

Според него за последните 20 дни доставчиците на месо са вдигали цените по един два пъти на седмица, което ясно показва, че няма как да има замразяване на цените.

В тази ситуация малките магазини ще фалират, защото месото в тях ще е по-скъпо от това в големите търговски вериги, които имат договори за производство с подизпълнители, които работят само за тяхната търговска марка и нямат разходи за маркетинг.

„Млечните продукти имат 7-8% ръст, кой отразява това? Или аз не съм достатъчно интелигентен и не разбирам какво се казва от правителството, или целият народ е лъган постоянно. Силно вярвам, че хората трябва да са информирани какво консумират и защо вносните продукти бият по цени и българските сходни на тях? Бих бил благодарен, ако ми обясните защо се заблуждаваме толкова години?“, изразява възмущението си търговецът.

В крайна сметка „замразяването на цените“ е поредният ход на търговските вериги за завземането на пазарен дял. И тъй като хранителните продукти в тях са почти изцяло от внос, замразяването на цените удря по българското производство.

Затова не бива да се учудваме, ако увеличаването на търговския ни дефицит продължи, след като през юли се увеличи с 66% на годишна база. Причината за този дефицит съвсем не е само във високите цени на енергийните суровини, но и в растящия внос на храни след фалита на родните производители.

Убийството на българския производител

Кънчо Стойчев от Съюз Произведено в България заяви по-рано през годината, че "търговските вериги убиват българския бизнес с непосилни такси. Благодарение на заспалостта на българската държава, остават още 1-2 години и смъртта на българското производство ще бъде необратимо, защото нишата ще бъде заета от вносителите след фалита на родните производители“.

Стойчев представи данни, че през 2000 г. вносът на хранителни продукти е бил за 0,6 млрд. лв., докато през 2010 г. е достигнал 4,5 млрд. лв., като ръстът не е поради увеличено потребление, а поради фалит на местните производители.

В полза на търговските вериги

От друга страна е логично търговските вериги да заемат пазарен дял, включително със собствените марки, както и с натиск за по-големи отстъпки от производителите. Това е естествен процес, който трудно може да бъде спрян, тъй като по конкурентоспособният оцелява, доставяйки по-ниска цена на потребителя.

Например Арома АД вече се насочва към това да произвежда чужди марки. Изпълнителният директор Димитър Луканов заявява "последните 5-6 години постигнахме големи успехи със сключените договори с мултинационални компании за производството на техни брандове".

Спорът за значението на търговските вериги за развитието или упадъка на родното производство е като спорът за ползите от глобализацията.

В случая със "замразяването" обаче може да се каже, че то не е от типа на комунистическото планово ценообразуване, а част от търговската война на търговските вериги, за заемане на пазарен дял. Нещо, което министър Мирослав Найденов се опитва да представи в положителна светлина, като изпуска последиците за родното производство.

Investor.bg приканва своите читатели да споделят мнението си за ефекта от замразяването на цени. Очакваме мненията ви на info@investor.bg!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:09 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

26
rate up comment 0 rate down comment 0
Rumyana88
преди 11 години
От големите вземи подкуп и убий малките-магазини,бензиностанции,аптеки икаквото се сетиш.Това е политиката на Герб.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 0 rate down comment 0
melon
преди 11 години
Нещо не им съчувствам особено на българските производители - га ядоха китетата ни реваа, сига риват.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 1 rate down comment 0
ipetrov
преди 11 години
Борбата е безмилостно жестока.Борбата както казват, е епична.Аз паднах. Друг ще ме смени и... толкоз.ВапцаровФорумци със рев не става.Трябва ВОЙНА.Не с куршуми а с домати.И да викаме и да не викаме доматите сами няма да пораснат в парника.Няма да се занесат на пазара и няма да се продадат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 1 rate down comment 0
Mu/\eH
преди 11 години
Представете си в едно гнездо с пиленца да се намести едно ОГРОМНО ПИЛЕ. Какво прави ТО? Изяжда всичката храна и избутват малките от гнездото. Тава по-добре ли е за семейството птици? Не, защото вместо да се появят няколко здрави млади птици, остава само едно пораснало, нуждаещо се от огромни количества храна, а родителите му са крайно изтощени от грижите по него. На всичкото отгоре ТО едва ще може някога да лети. Обрича рода си на изчезване.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 0 rate down comment 0
nobel
преди 11 години
Като ви гледам постовете май никога никой от вас не е произвеждал нищо. Защо производителите винаги са "те" - някакви хора, които са абсолютно задължени да ни произвеждат всичко много евтино и много качествено. Наше задължение е само да плюскаме и ако - не дай боже нещо не ни хареса - няма да купуваме!!! УЖАС !!! Само ако можехте да си представите колко голяма част от вносните ***, които купувате се произвеждат в България - лошо ще ви стане. Има цели отрасли, които произвеждат изключително само "вносни" стоки, но темата е малко деликатна. Не вярвайте много на това, което пише на етикета. Лично аз съм лепил такива етикети и дори съм опаковал стоки в оригинални италиански кашони. Така че ако искате изберете българското. Ако не - изберете каквото си искате. Вероятността да попаднете на българска стока пак е много голяма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 0 rate down comment 0
edimi
преди 11 години
В примера, а той е от лични мои отношения с различни чужди фирми, говоря за абсолютно еднакви условия, цени, начин на изпълнение и качество. Единствената разлика за примерите които имам пред вид, е по-висока цена за транспортни и логистични разходи. В този случай се натрапва, очевидно друга причина за избор. Както и да е. Нашироко в БГ битува един начин на мислене - "чупи ми се крана на водата, тече, ама нема да си взема от магазина на комшията за лев да му върта далаверата, ще чекам пазара след 5 дена и че купя за два лева от оня дето не познавам и после че си отиде, ако, че ще тече водата дотогава". Със здраве и приятен уикенд. :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 0 rate down comment 0
STRAHO
преди 11 години
"Интересното в случая е, че покупката не се извършва от българския представител на въпросната фирма "Х", а от представителя й в страната на "инвеститора", при еднакви ценови условия! Показателно нали?"Тази практика съществува и у нас. В твоя пример, замести "страната на инвеститора" с "представител за гр София" а "българския представител" с " представител от гр. Варна" например. И протекцията не е мотив в случая. Мотива е акуратното изпълнение на поръчката. Доверие и утвърдено сътрудничество. Софийските фирми, работещи из страната постъпват в общия случай по същия този начин.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 2 rate down comment 0
Wizi
преди 11 години
Онзи ден бях изумен.Имам навика да чета какво пише на етикетите на храните. Избирам прясно "мляко" и винаги гледам да е български производител. Прескачам Мегле, Пилос и какво ли не и се насочвам към Бор-Чвор в кутия по технологията UHT. Pо навик зачитам и виждам, че е произведено в Германия за Бор-Чвор !?! Беше в голям хипермаркет... Каруфланд май.Имам един въпрос, ако някой е наясно да сподели че не ми се чете закона. Допустимо ли е на етикетите на храните в Лидъл например да не пише кой е производителя. Масово ( сигурно над 95% от стоките ) пише: Произведено за Лидъл България. Равно поле, Елин Пелин и прочеее. Цитирам по памет. Нито дума кой е производителя и коя е държавата. Питал съм служители и те ми казват да гледам етикета.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 1 rate down comment 0
edimi
преди 11 години
Ще дам един пример, съвсем мъничко встрани от точната тема на статията, но е илюстративен. Чужда фирма "инвеститор" с изградена производствена мощност в БГ, за прекия си производствен процес се нуждае от крепеж/пирони, болтове и к`вото и да е/. Не купува такъв от БГ обаче. Купува от производител "Х" от друга държава. Да приемем, че "нашата стока" е некачествена и на неприемлива цена-тезата защитена по долу от колега. НО! Интересното в случая е, че покупката не се извършва от българския представител на въпросната фирма "Х", а от представителя й в страната на "инвеститора", при еднакви ценови условия! Показателно нали?При търговските вериги има същите "хватки", АНАЛОГИЧНИ продукти се договарят при съвсем дискриминационни условия за БГ и чужди производители и/или търговци. Да не говорим, че тарикатлъците с химии, добавки, Е-та, т.н ***, не са измислени в БГ! И ако ХРАНИТЕ се произвеждат по БДС едва ли ще се яде "чуждо". Въпреки, че всеки има право и на лош вкус ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 0 rate down comment 0
edimi
преди 11 години
са нещата които ще помогнат на, ако изобщо е останало нещо от нея, българска икономика. Примерите и по двете гледни точки са безброй. И не става въпрос само за прякото потребление/магазини/. Чуждите компании провеждат своята си политика на протекционизъм във всеки един етап от дадено производство и услуга.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още