IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Задава ли се краят на глобализацията

Водещите компании трябва да действат локално, но в глобален мащаб и близо до клиента

13:38 | 25.10.17 г. 14
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Все още броят на работните места, които се създават след връщане на производство от държави с ниски заплати, е малък. Но расте. Според проучване на организацията Reshoring Initiative, която насърчава идеята за „Произведено в САЩ", от 2010 г. насам в САЩ са преместени 338 000 работни места, като само през последната година броят им е 77 000. Повечето от работните места идват за сметка на Китай. Освен това 2016 г. се очакваше да бъде първата година от седемдесетте години насам, когато в САЩ ще са създадени повече производствени работни места, отколкото в чужбина. На върха на завърналите се са производителите на автомобили, следвани от тези на електронни компоненти и производителите на домакински уреди. Дори и гумените изделия за баня на Celebriducks, чийто асортимент включва и пате за вана с лика на Доналд Тръмп, отново се произвеждат в САЩ.

Една от причините е, че предимството на по-ниските разходи в Далечния изток вече не е достатъчно голямо. Така поне смята консултантът Монтли Хамилън. През 2009 г. той придоби Rural Sourcing, компания, която предлага IT услуги. Компанията е част от разрастващата се индустрия, която предоставя услуги по инкорпориране (инсорсинг) в САЩ – тоест услуги, като разработването на софтуер, което преди това се възлагаше на външни изпълнители в Индия или Източна Европа.

Компанията на Хамилън има седалища в американските щати с ниски разходи за живот. Така той е принуден да плаща по-малко на служителите си, което е решаващо за конкурентоспособността му, казва той. „Почти всички бизнес модели се дигитализират, но ние предлагаме по-прости, изгодни решения за стандартни функции, креативността не е толкова важна“, казва той.

Днес компаниите взаимодействат с клиентите си онлайн. Задачите са по-сложни и трябва да се извършат по-бързо, казва Хамилън. „Разходите са по-малко важни от бързите реакции". Ето защо е съществено преимущество да сте в една и съща часова зона с клиента. Особено, след като предимството на ниските разходи в Азия вече го няма. Американски софтуерен инженер печели два пъти повече от своя индийски колега. Преди десет години разликата бе пет или седем пъти по-голяма.

В допълнение към услугите, в страната се връщат и части от производството. Ако аутсорсингът на iPhone се превърна в най-важния отличителен белег на стария модел за глобализация, производителят на електрически автомобили Tesla е символ на поврата на тази тенденция.

Вместо да изнесе производството в Мексико, където например Ford и General Motors разширяват производството, основателят Илон Мъск построи една от най-големите производствени фабрики в света в Калифорния. А друга – в Невада. Главните задачи там се извършват от машини.

Редица американски мениджъри считат, че изнасянето на производството навън може да доведе до плюсове по отношение на разходите, но и негативи за конкурентоспособността, защото развойната дейност е далече от производството. „Ако производството остане при нас, следващият прототип и следващата иновация ще се появят като от само себе си“, казва Андрю Ливърис, председател на Борда на директорите на DowDupont, по време на своя лекция в Wharton Business School. Ливърис дори е написал книга по тази тема със заглавието Make It in America.

Но тази тенденция не е валидна само за американските концерни. През август т. нар. Speedfactory на Adidas в германското градче Ансбах стартира серийното производство на маратонки. Преди над 20 години компанията закри последния си германски завод за онова време.

И производителят на електроуреди Philips премести още през 2012 г. производството на уреди от Китай в холандския град Драхтен.

Това със сигурност все още не значи края на глобално организираното производство. Председателят на надзорния съвет на консултантския концерн Boston Consulting Group (BCG)  Ханс-Паул Бюркнер стига до извода, че в бъдеще компаниите трябва наистина да действат локално, но навсякъде по света. Който иска да задържи конкурентоспособността си в дългосрочен план, трябва да има представителство в близост до клиентите си. А къде са повечето от тях е ясно - „най-големият ръст днес е в Китай, Индия и Югоизточна Азия“, категоричен е той. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:18 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 7 rate down comment 3
bvg
преди 6 години
Това е за да заобиколят НАФТА. Чети между редовете!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 8
ivan4o555
преди 6 години
Само преди 1 месец китай вдигна изкуствено всички производствени цени с 30 %, като по административен път вдигна изкуствено/екологично/ цените на всички материали, метали и др.За Коледа и Нова година очаквайте солени цени на всичко китайско,който може да купува сега, после ще е късно.В китай цените са по-ниски, защото ще разчитат на местния пазар, но ще изгубят много продажби в чужбина.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 31 rate down comment 2
V.At.
преди 6 години
Доколкото разбрах от статията, може и да греша - глобализацията вече не е изгодна за САЩ. Интересно. А има ли корелация с антиглобализма?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още