IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Петрол vs електричество: Кой ще надделее?

Три предизвикателства стоят на пътя на развитието на петролната индустрия

11:32 | 08.09.18 г. 19
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Илон Мъск

Бъдещето на енергията бавно, но сигурно се движи към електричество, генерирано предимно от възобновяеми енергийни източници с нулеви въглеродни емисии.

Защо някой би стигнал до подобно заключение, пита Сиошанси.

Първата индикация идва от Държавния фонд на Саудитска Арабия, който според медиите е придобил около 5% от американската компания Tesla и очевидно води разговори с изпълнителния ѝ директор Илон Мъск за още по-големи инвестиции в производителя на електромобили. 

Защо най-големият износител на петрол в света, чиято икономика изцяло зависи от петрола, ще инвестира в американски производител на електрически превозни средства?

Вторият знак идва от традиционните автомобилни компании, включително и от закъснялата спрямо новите тенденции General Motors (GM). Освен, че вече започнаха производството на свои модели електромобили, тези автомобилни концерни залагат на все по-автономните леки коли.

Само през последните няколко години GM, Ford и други големи компании инвестираха огромни суми в този бизнес. През май тази година фондът на японската компания Soft Bank Vision заяви, че ще инвестира 2,25 млрд. долара в новите автономни електрически модели на GM.

Защо има толкова голям интерес към автономните електромобили?

Вероятно защото производителите на конвенционални автомобили започнаха да осъзнават, че тяхното предназначение не е да бъдат в бизнеса за производство и продажба на коли, а да предоставят транспорт като услуга.

За много хора, особено за онези, които живеят в претоварените градски райони, основната цел е безопасно, бързо и евтино да се стигне от точка А до точка Б.

Кой има нужда от собствена кола, когато може да получи евтина мобилна услуга при поискване?

В своята книга „Автономия: Изпитанието да изградиш безпилотна кола и как тя ще промени нашия свят“ Лорънс Бърнс и Кристофър Шулган изчисляват, че разходите за наета кола възлизат на около 20 цента за миля (1,6 км), докато тези при традиционните бензинови автомобили собствено притежание достигат 65 цента за миля.

Shell, BP и Total

Други примери за набиращата скорост електрификация идват от европейските петролни компании, в частност Shell, BP и Total, които постепенно хеджират своите залози в бъдеше, в което шофьорите ще посещават бензиностанциите, не за да зареждат бензин или дизел, а за да презаредят своите електрически батерии.

Shell вече направи стратегически инвестиции в електромобилите, придобивайки компанията за зареждане на подобен тип превозни средства Box.

Total отиде още по-далеч като се включи в производството на електроенергия от възобновяеми енергийни източници.

Макар тези инвестиции да са минимални, в сравнение с инвестициите на същите компании на петролния пазар, все пак ще окажат ефект върху развитието на електроенергията.

Електромобилите в близко бъдеще ще достигнат повратна точка, когато тяхната цена ще се изравни или ще падне под тази за конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене.

След като търсенето на електромобили се увеличи, това ще повлияе и върху търсенето на петрол, който в момента се използва най-вече, за да задвижва огромното количество автомобили, работещи с бензин или дизел.

Последна актуализация: 05:43 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 25 rate down comment 13
ABBA
преди 5 години
А загубите по пренос на енергия и саморазряд на акумулаторите кой ще сметне?Не че нещо - само за точност на анализа :) Ъ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 12 rate down comment 16
Sokratus
преди 5 години
КПД-то на електродвигателя е над 90%. На литиво-йонните батерии над 85%.;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 11 rate down comment 17
Стоян Петров
преди 5 години
Около 60% от добивания петрол се използва от химическата промишленост, а не като гориво. КПД-то на ДВГ е до 40%, а на електрическите е много по-голямо. Не съм наясно с това на електродвигателя на автомобилите, затова не мога да цитирам. Разликата според мен обаче трябва да е съществена. Ако наистина се отчетат(мисля че не е направено) тези факти съотношението ще е по-различно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 23 rate down comment 10
mrynmryn
преди 5 години
Без газ може и да стане, но без петрол едва ли, ползва се и на други места, освен за гориво.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 18 rate down comment 18
Sokratus
преди 5 години
Моят план е до 2025 да намаля използването на външна(купувана) енергия с 80%. Досега съм я намалил с 50%. А до 2030 да намаля карбоновият си отпечатък до нула. ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 22 rate down comment 21
Sokratus
преди 5 години
Малко обща статия без много конкретика, но вярна! Електрификацията ще намали използването на първична енергия с над 25%. Страните преминали първи към carbon free икономика, Ще са огромните печеливши.Ако България спре да внася газ и петрол, ще имаме 10млрд лв да харчим за себе си и БВП ще нарасне с няколко млрд само от това!;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още