Посланието, което Лондон може да насочи към Брюксел по отношение на енергийния пазар е едно: „Без твърд Brexit тук, моля!“
Но, погледната в детайли, ситуацията изглежда малко по-различна.
Въпросът зависи от това дали сделката между Европейския съюз (ЕС) и Обединеното кралство ще остави пространство за някакви бъдещи свободни пазарни взаимоотношения.
Природният газ и електрическата енергия ще продължат да „текат“ по междусистемните връзки от ЕС към Великобритания след Brexit, независимо от това как ще се реши казуса с излизането на Кралството от блока, тъй като търговията с енергия не се ограничава само до страните членки. Но един „твърд“ Brexit ще увеличи риска от недостиг на енергийни доставки за Обединеното кралство по време на извънредни ситуации, като последната тежка зима, и може да удари и сметките на потребителите.
Както Великобритания, така и ЕС разчитат на вноса и износа на енергия.
Вносът на природен газ за Кралството се увеличава значително с амортизацията на рафинериите в Северно море и изчерпването на тамошните залежи.
Лондон много добре осъзнава значимостта на енергийните връзки с континентална Европа и ще се стреми да ги запази.
„Мисля, че е в наш интерес не само да продължим да участваме в европейския енергиен пазар, но и да разширим тези взаимовръзки“, смята британският министър на бизнеса, енергетиката и индустриалната стратегия Грег Кларк.
Според него „би било по-добре ако страната продължи да използва тези връзки“.
В момента Великобритания внася около 5% от своята енергийна мощност и 12% от наличния природен газ от ЕС.
Но продължаващото енергийно сътрудничество между Лондон и Брюксел е особено важно и за Ирландия и Северна Ирландия. Те споделят единен електроенергиен пазар, който датира още от споразумението Good Friday, подсилен от втори голям електропровод и нов енергиен пазар на едро.
От друга страна Ирландия разчита на Великобритания за доставките на газ и петрол.
Лондон изложи възможностите за поддържане на енергийни връзки, включително и на ирландския остров още през юли в доклада за Brexit.
Правителството на Обединеното кралство цели да постигне съгласия за „широко сътрудничество“ относно споразуменията за търговия с газ и електроенергия. Договарящите се страни вече постигнаха „добър напредък“ по отношение на правната разпоредба, която би подкрепила ирландския единен пазар при оттеглянето на Великобритания от ЕС, се посочва в доклада.
Ако страната напусне вътрешния енергиен пазар на блока, според становището на правителството, Лондон ще проучи обстоятелствата и ще прецени какво е необходимо, за да продължи търговията на енергия със страните от ЕС.
Великобритания вече разглежда възможностите за ценообразуване при търговията с емисии парникови газове ако все пак страната напусне енергийната система на Европа.
В докладът посочва и възможността Лондон да разхлаби ограниченията при осигуряването на държавна помощ за електроцентрали, работещи с твърди горива.
Търговията с енергия в рамките на ЕС се ръководи от правно обвързващи регулации, известни като мрежови кодекси, предназначени да хармонизират пазарите в рамките на блока и да позволят по-бърза и улеснена търговия. Ако Великобритания напусне, мрежовите ѝ кодекси ще престанат да бъдат част от европейските.
От Дъблин са наясно с този риск и полагат повече усилия за разработването на нови връзки с континентална Европа.
За потребителите, излизането на Великобритания от ЕС, вероятно ще доведе до скок в цената на електроенергията и природния газ, както и ще ги сблъска с по-малко надеждни доставки при извънредни ситуации или непланирани прекъсвания.
По-тесните енергийни връзки с ЕС предоставят по-евтини и по-бързо доставяне на енергия между страните, което държи цените по-ниски.
Според някои анализатори, раздялата между Лондон и Брюксел ще доведе до намаляване на енергийните разходи на Великобритания заради освобождаването ѝ от емисионните регулации на ЕС, което би повишило нейната конкурентоспособност при производството на електроенергия, макар и чрез използването на твърди изкопаеми горива.


Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.