Глобалната търговия се разширява по-бавно след световната финансова криза през 2008 г., като търговското напрежение между САЩ и Китай създаде нови несигурности. Тези, които се опасяват, че споровете между двата най-големи износителя в света вещаят края на търговията обаче изпускат по-голямата картина. Търговията е ключов двигател на икономическия растеж, така че трябва да я оправим, пише за Financial Times Жозе Виналс, председател на английската банка Standard Chartered.
Рискът от сътресения в световната търговия е реален - и би бил много вреден за глобалната икономика. Но ако погледнем какво става извън оста Китай-САЩ, има добри новини.
Ново проучване на Standard Chartered, Trade20, показва, че широк кръг от икономики в Азиатско-Тихоокеанския регион, Африка и Близкия изток значително са подобрили потенциала си за търговски растеж чрез отваряне на пазарите, диверсифициране на износа, усилване на икономическия динамизъм и укрепване на физическата и цифрова инфраструктура.
Подпомогнати от регионални търговски сделки и политики на либерализиране, няколко членове на Асоциацията на страните от Югоизточна Азия (ASEAN) - Виетнам, Индонезия и Тайланд - постигат силен напредък в отварянето за търговия, както и Индия. Тъй като веригите за доставки през Китай са застрашени, международните компании вече се диверсифицират към тези икономики, което ги прави по-интересни като инвестиционни възможности, експортни пазари и партньори във веригата на доставки.
Разбира се, по-големите икономики имат най-голям търговски потенциал в абсолютно изражение, но по-малките страни могат да си съперничат с тях по отношение на бързината на прогреса и потенциала за растеж на търговията отнесено към размера им. Кот д'Ивоар, Кения и Оман са във възходяща траектория, напредвайки бързо от сравнително ниска начална точка. По-малките страни, като тези, също биха могли да се възползват от диверсифицирането на веригите за доставки от мултинационалните компании
Дори ако САЩ и Китай успеят да постигнат споразумение за нова търговска сделка - която би донесла огромни ползи - натискът за диверсифицирани вериги за доставки ще продължи. Сблъсквайки се с несигурността, много компании ще искат да се защитят от бъдещи прекъсвания на търговията или нови мита, като произвеждат един и същ продукт в повече от една държава.
Въпреки че това първоначално може да предизвика сътресения и да е по-малко ефективно, то ще направи глобалната търговия по-устойчива в дългосрочен план. По-нататъшен растеж на търговията е възможен независимо какво се случва със САЩ и Китай. Повечето държави осъзнават, че търговията е критичен лост за ускоряване на икономическото развитие, увеличаване на конкуренцията и подобряване на производителността. Моделите на търговията ще продължат да стават все по-сложни и диверсифицирани, тъй като новите пазари се утвърждават - по-специално Индия и икономиките от ASEAN.
Друг положителен знак за глобалната търговия е, че се подписват или са в процес на преговори широка гама от нови споразумения за свободна търговия. ЕС е в преговори за множество търговски сделки и наскоро постигна споразумения с Япония, Виетнам и южноамериканския търговски блок Меркосур. Има и няколко регионални пакта в Азия и Африка. Британия след Brexit също ще се опита да договори нови търговски сделки и ще иска да го направи бързо.
Търговските споразумения подкрепят износа и брутния вътрешен продукт във времето, показват проучвания. По-мащабните регионални търговски сделки увеличават конкурентния натиск в участващите страни, което кара местните предприятия да стават по-ефективни и продуктивни. Освен това те предлагат шанс на държавите да се специализират в най-производителните индустрии.
Истинският въпрос, който трябва да си зададем сега, е как да гарантираме, че свободната търговия се признава като сила за добро. Никога не трябва да забравяме, че безпокойството на избирателите по отношение на глобализацията доведе до нарастващ протекционизъм и въобще до голяма част от враждебността към търговията. Кризата от 2008 г. подчерта неравномерното разпределение на ползите от глобализацията. Настъпилият в резултат на това икономическия спад засегна тежко уязвимото население, като го накара да постави под съмнение достойнствата на имиграцията, свободната търговия и инвестициите.
Несъмнено свободната търговия има огромна сила да носи просперитет по целия свят. Но нарастващият популизъм и текущите търговски спорове ни напомнят, че трябва да работим по-усилено, за да гарантираме, че ползите се усещат възможно най-широко в рамките на държавите. Политическите лидери имат отговорността да прилагат всеобхватни социални и икономически политики, а частните компании трябва да действат отговорно и да инвестират в общностите, които обслужват.
Ако не бъде постигнато търговско споразумение между САЩ и Китай, това ще бъде много жалко и разрушително за глобалната икономика, но тенденцията към увеличаване на световната търговия далеч не е приключила. Тя остава нашата най-добра надежда за растеж.


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове