Блокираните от необслужени кораби пристанища стават все повече и на практика блокират световната търговия.
Една пета от световния контейнерен флот в момента е блокиран на различни пристанища, като по-малко от 40% от корабите пристигат навреме. Цените на товарите същевременно продължават да се повишават заради ръста на цените на корабното гориво и разходите за застраховки.
Това се посочва в доклад, публикуван във вторник, от Майкъл Тран и Джак Евънс от RBC Capital Markets, които използват алтернативни данни и геопространствено разузнаване, за да проследят ситуацията в 22 от най-големите и ключови пристанища в света, пише MarketWatch.
Докладът очертава множество проблеми, които вероятно ще повишат допълнително разходите за потребителите на фона на и без това рекордно високата инфлация.
Широко разпространените очаквания, че инфлацията може вече да е достигнала своя връх, е възможно да са просто пожелания, коментира Бен Емънс, управляващ директор глобална макростратегия в Medley Global Advisors, който проследява потокът от стоки.
Засилва се въздействието на силите извън контрола на Федералния резерв на САЩ, точно когато централните банкери се готвят да направят първото повишение на лихвите с 50 базисни точки в сряда. „Няма начин увеличението на лихвите да върне контейнерните кораби от Шанхай по-бързо до Лос Анджелис“, казва Емънс.
„Все още не сме видели пълния ефект на вълните от проблемите по веригата на доставки, които сега стават глобални заради ситуацията с COVID в Китай и войната на Русия в Украйна“, казва Тран, ръководител на стратегията за цифрово разузнаване на RBC, пред MarketWatch. „Има много малко лостове, които можете да дръпнете, за да спрете ефектите на тези вълни“, допълва той.
„Спасителните линии за глобалната търговия определено стават по-скъпи и определено ще се отразят на потребителите“, казва още Тран.
Едно следствие от констатациите на RBC е, че финансовите пазари в крайна сметка могат да стигнат до мнението, че Фед и световните централни банки са безпомощни в борбата с инфлацията, дори когато повишават лихвите. При такъв сценарий първият знак, че пазарите губят вяра във Фед, ще бъде дълбоко отрицателна крива на доходността.
Цените на акциите ще продължат да падат и щатският долар ще стане „супер силен с обща печалба от 25% спрямо миналата година спрямо други основни валути“, прогнозира Емънс.
Доларът би се възползвал от статута си на основна резервна валута в света при сценарий, при който глобалните централни банки не са в състояние да овладеят инфлацията. По-силната зелена валута в крайна сметка би се отразила негативно на цените на суровините и това ще понижи цените и по веригата – от метали до селскостопански продукти, посочва Емънс.
Накратко, пазарите в САЩ ще започнат да се държат повече като нововъзникващ пазар като Турция, който се бори с комбинирана финансова и икономическа криза на фона на растящата инфлация, допълва той.
Миналогодишните проблеми във веригата на доставки до голяма степен бяха функция на рекордното потребителско търсене на стоки. Тазгодишната версия 2.0 се изостря от битката на Китай с COVID и войната на Русия в Украйна, т.е. е криза на предлагането.
Неефективните операции в големите пристанища също продължават да причиняват хаос, казват анализаторите.
Задръстванията, обхванали най-големите пристанища на САЩ, би трябвало вече да са облекчени, като се има предвид забавящата се линия от кораби, транспортиращи през Тихия океан, докато Китай се бори с COVID. Това обаче изобщо не се случва. Вместо това оперативната ефективност на пристанищата се влошава и времето за текуща обработка на плавателните съдове се увеличава.
Край бреговете на Китай 344 кораба чакат да влязат в пристанището в Шанхай, което е с 34% повече в последния месец, според доклада на RBC. Понастоящем отнема 74 дни повече, за да получите стоки от китайски склад до склад в САЩ. Преди този срок беше 37 дни.
Китайските кораби пристигат в европейските пристанища със средно четири дни закъснение. Това води и до недостиг на празни контейнери за кораби, пътуващи от Европа към източното крайбрежие на САЩ.
Поради нахлуването на Русия в Украйна няколко големи корабни линии спряха транспортирането в Балтийско и Черно море. Общото време за изпълнение за трите най-големи европейски контейнерни пристанища - Ротердам, Антверпен и Хамбург - в момента е с 8%, 30% и 21% над техните петгодишни нормални нива, според доклада на RBC.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
Евродепутат: Управляващите използват работещите българи като "дойна крава"
Ирина Шейк пак събра всички погледи
САЩ създава нова ударна сила с дронове в Близкия изток
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано