Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

ЕС се нуждае от силен морски клъстър за икономически растеж

България ще ползва опита на Кипър в корабоплаването и квалификацията на кадри за "синята" индустрия

ЕС се нуждае от силен морски клъстър за икономически растеж

Пристанището на Лимасол е най-големият транспортен търговски център на Кипър. Снимка: Архив Ройтерс

На световно равнище. Това е целта, която Европейският съюз е поставил за морския си  клъстер. „Силата ни е в неговото богатство, което трябва да надграждаме. Индустрията и политиците от ЕС трябва да действат в тясна координация, за да защитят нашите интереси и ценности, да подобрят международните стандарти и да изградят по-позитивен имидж на морския бизнес”. Тази цел обяви европейският комисар по транспорта Виолета Булц в Кипър по време на участието си в състоялата се през октомври 15-та международна конференция „Maritime Cyprus 2017”.

Форумът, чийто домакин на всеки две години е Лимасол - морска столица и най-голямо търговско пристанище на Кипър, е един от най-значимите за световната корабна индустрия. Под надслова на тазгодишното му издание „Shipping: Yesterday’s world, tomorrow’s today” над 850 корабособственици, висши мениджъри на корабни компании от търговския флот, представители на международни и регионални морски организации и бизнес сдружения от 45 страни обсъждаха как отрасълът в световен мащаб да стане по-конкурентен на пазара. 

Още по темата


През октомври, в рамките само на един месец, Кипър организира три големи международни форума, които свързаха морската търговия, транспорта и енергетиката. Дни преди „Maritime Cyprus 2017” международна конференция обсъди как в бъдеще разработването на газовите находища в региона и изграждането на терминал за втечнен природен газ ще дадат тласък на морския и транспортния сектори. Експерти от различни страни пък се събраха, за да дискутират проблемите на морското образование и подготовката на високвалифицирани кадри за морската индустрия.

Малката средиземноморска държава неслучайно е център на подобни мащабни срещи, с дискусии и послания, излизащи далеч извън нейните граници. С провежданата си активна морска политика, дори в годините на тежката финансова и икономическа криза, Кипър се утвърждава като новия европейски енергиен, транспортен, търговски и логистичен хъб в перспективния район на Източното Средиземноморие.

Именно от този негов опит може да се поучи и възползва България, друга морска страна в ЕС, стана ясно на срещата на двамата транспортни министри Мариос Димитриадис и Ивайло Московски в София в петък /10 ноември/.

Корабоплаването, развитието на пристанищната инфраструктура, морското образование и подготовката на кадри за морския сектор са сред най-важните теми, по които двете страни ще се сътрудничат, предвижда меморандумът, който се очаква да бъде подписан в Никозия в края на ноември.

Над 70% от превозваните стоки между Европейския съюз и останалата част на света минават по море


Как България и Кипър се вписват в общите цели на морската програма на ЕС?

„На хоризонта”: цифровизация и декарбонизация

Над 70% от превозваните стоки между Европейския съюз и останалата част на света минават по море, затова Общността се нуждае от висококачествен корабоплавателен сектор, който да отговори на нарастващите нужди на световната икономика, бе заявено на конференцията в Лимасол през октомври.

Глобалният търговски морски транспорт се възстановява и налице са ясни признаци на положителни промени в свързаните с него индустрии, коментираха представителите на този бизнес. Той заедно с енергетиката са от основно значение за постигането на икономически растеж както на национално, така и на общоевропейско равнище. Затова в новите условия и въпреки неотдавнашните трудности в резултат на икономическата криза много важно е европейското корабоплаване да запази конкурентоспособността си. ЕС трябва да заеме водеща роля в световен мащаб като международен център в шипинг-индустрията, подчерта еврокомисарят Виолета Булц.

За да стане това, секторът трябва да отговори на две основни предизвикателства - цифровизация и декарбонизация, посочи „хоризонта” еврокомисарят. Корабоплаването все още произвежда 3% от общите емисии на парникови газове в света и 4% от общите емисии на ЕС. Тяхното намаляване и търсенето на алтернативни източници на енергия са един от приоритетите за ЕС, който вече се реализира чрез приетите директиви относно съдържанието на сяра в корабните горива и разполагането на инфраструктура за алтернативни горива.

Как на практика може да се развива европейската морска политика, да се прилага и модернизира общата законодателна рамка в интерес на бизнеса, показва Кипър със своя опит и постижения в корабоплаването. Една от най-малките страни-членки на ЕС бе посочена като „пример за партньорство” от еврокомисаря Булц.


Последни новини

Коментари (1)

2
 
16
 
1
преди 3 дни
Смешници, дадоха на зализания Кирчо да ликвидира БМФ пък сега ще ми обясняват за професии и клъстери... пълно порно...

Още от Анализи
Украйна и Беларус имат потенциал за революционна енергийна трансформация