Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Други

Палмовият биодизел се сблъсква с голям спред спрямо изкопаемите горива

Ниската цена на газьола подкопава усилията на най-големите производители на палмов биодизел да засилят производството и да ограничат разходите по внос на дизел

Палмовият биодизел се сблъсква с голям спред спрямо изкопаемите горива

Снимка: Bloomberg L.P.

Палмовото масло е изправено пред почти непреодолимо предизвикателство в опита си да замени изкопаемите горива като енергиен източник.

Цената на газьола, известен също като битов дизел, е спаднала с повече от 45% през тази година. Това заплашва производството на палмов биодизел в най-големите производители като Индонезия и Малайзия и рискува да прекрати ралито при палмовото масло, пише Bloomberg.

„Ниските цени на газьола по отношение на суровия петрол са знак за проблемите на нефтопреработвателната индустрия“, коментира Джеймс Фрай, председател на LMC International. „Големият спред между палмовото масло и газьола означава, че палмовият биодизел се е превърнал в много скъп източник на дизелово гориво“, добавя Фрай. 

Още по темата

Палмовото масло е с около 350 долара на тон по-скъпо от газьола, което е два пъти повече от средната стойност за последната година. На 18 септември премията скочи над 400 долара за първи път от повече от девет години. Последният път, когато спредът е толкова голям, цената на палмовото масло приближава 4000 рингита (958 долара) за тон, докато климатичното явление Ла Ниня не наводнява плантациите в Югоизточна Азия.

Това поставя индонезийския фонд за биогорива под натиск, изтъква Фрай, въпреки че президентът Джоко Уидодо изглежда ангажиран да запази сегашния критерий за смесване на двете горива (B30), който допуска 30% смес на палмово биогориво с изкопаеми горива. Палмовите биогорива, разглеждани в Индонезия като начин да се намалят разходите по внос на дизелово гориво, трябва да бъдат на атрактивни цени, за да се насърчи потреблението и това често изисква държавни субсидии.

„Извън Индонезия голямото разпространение на палмово масло и газьол вероятно ще доведе до известно отстъпление по отношение на критериите за биодизела, тъй като правителствата се съгласяват да субсидират производството на това гориво и се колебаят да предадат големия спред на шофьорите“, изтъква Фрай.

Малайзия възобнови своя критерий B20 за транспортния сектор в щата Саравак този месец след закъснение заради избухването на коронавируса, и планира да повиши критерия до B30 още през 2025 г.

Що се отнася до цените на палмовото масло, Фрай смята, че свързаните с времето производствени проблеми в Индонезия може да надхвърлят притесненията в областта на труда в съседна Малайзия през следващите няколко месеца. „В момента Индонезия е притеснена от последиците от последните много силни дъждове върху транспорта на суровините и преработката им, особено ако проливните дъждове, свързани с Ла Ниня, се появят през следващите няколко месеца“, коментира Фрай.

Що се отнася до запасите, анализаторът очаква те да се увеличат поради сезонния цикъл на високо производство през четвъртото тримесечие и тъй като търсенето му в някой райони отслабва на фона на студените месеци, когато популярността му отслабва. Според Фрай това би трябвало да намали спреда на палмовия биодизел с изкопаемите горива. Фючърсите върху палмовото масло вече са поевтинели с 8% спрямо своя 8-месечен максимум, достигнат на 21 септември.

По статията работи: Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

1
 
1
 
1
преди 1 седмица
И защо изкопаемите горива трябва да отстъпят в случая? Палмовото масло да не би да е по-чисто гориво? По малко щети ли нанася на природата, щом трябва и да бъде ОТГЛЕДАНО освен всичко?

Още от Други
Кадър на деня за 25 октомври