IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Apple започва много рискована игра

Изпълнението на амбициозните планове на Тим Кук за сектора на услугите вече не е възможност, а нещо задължително

12:39 | 11.09.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс

Apple представи най-важните си продукти за годината във вторник вечерта. И феновете на технологиите ще трябва да се бръкнат в джобовете. Трите нови iPhone-а от Купертоно, представени от изпълнителния директор Тим Кук, са пълни със страхотни идеи и интелигентен софтуер, оборудвани с най-модерната технология за камерата и опаковани в едновременно елегантен и сложен дизайн.

Проблемът с всичко това: Тези неща просто вече не са достатъчни. Защото същото може да се каже с добри аргументи и с право и за настоящото поколение iPhone. Добавената стойност на iPhone 11, iPhone 11 Pro и iPhone 11 Pro Max е толкова маргинална, че групата купувачи се свежда до най-твърдите фенове на Apple, технологични нърдове и собственици на много по-стари модели.

И тъкмо последните трябва да се справят с шока, че няма да получат абсолютния топ смартфон за 700 или 800 долара, както през 2017 г., а че цената на топ моделите вече е доста над 1000 долара или 1000 евро.

Интересен аспект, който показва дилемата: След обявяването на моделите във вторник Apple незабавно премахна предлагането на тези от изминалата година - iPhone XS и XS Max, от сайта си, вместо да ги предложи на по-ниска цена.

Освен това топ моделите получават наставката „Pro“ към името си и сега ясно се дистанцират от „нормалния“ iPhone. В Германия базовият модел струва от 799 евро с 64 гигабайта памет, което го прави с 50 евро по-евтин от предшественика си XR при представянето му преди година.

„Намалението на цените за iPhone 11 беше най-важната новина от събитието на Apple", пише анализаторът Крис Касо от Raymon James & Associates, цитиран от Bloomberg. „В този ход виждаме признание, че през последната година Apple  преувеличи малко с цените“.

Вероятно за това роля играе и търговският конфликт с Китай и наказателните мита за смартфоните. Apple се надява да прибере необходимите пари през масата, за да смекчи митническата тежест. В крайна сметка iPhone XR беше доскоро най-популярният модел в портфолиото. Освен това с промяната на името Apple изпраща сигнал: Който купува iPhone 11, вече получава топ продукт, няма евтин вариант.

Цените на топ моделите от своя страна остават непроменени - тук Apple изглежда не иска да предаде наказателните мита на купувачите си. За първи път от седем години насам през изминалото тримесечие делът на смартфоните от приходите от продажбите на групата отново са под 50 процента и не се забелязва промяна в тенденцията. За да отчете драстичен спад на китайския пазар, Apple бе принуден да осъществи сериозни ценови отстъпки и акции.

В допълнение към цената има и друга тенденция, която създава проблеми за премиум производителите като Apple: Смартфоните се използват по-дълго, отколкото преди две-три години. Технологията достигна плато, от което става все по-трудно да се постигне технологичен напредък. Според Gartner Research пазарът на смартфони ще стагнира като цяло през 2019 г., но ще има спад в високия ценови сегмент.

В крайна сметка най-скъпият iPhone от следващото поколение при пълно оборудване струва в Германия повече от 1600 евро. Не всеки клиент би извадил тези пари, със сигурност не на всеки две години. Това е една от причините Apple да представи във вторник мащабна обменна кампания. Това понижава цената поне визуално и елиминира досадата за клиентите да се налага сами да продават старото устройство.

Въпреки това анализатори на Gartner изчисляват, че средното време на задържане на смартфони от висок клас ще нарасне от 2,6 на 2,8 години до 2023 година.

Американският оператор Ting Mobile интервюира своите клиенти и стига до още по-проблемни резултати. Според анкетата 47 процента от запитаните планират да запазят устройството си в продължение на три до пет години, преди да купят ново. Двугодишният ритъм, към който са свикнали мобилните производители и оператори, приключи.

Стратегията, която Apple предприема на този фон, не е безрискова. От една страна,компанията се фокусира върху по-еволюционния напредък. Докато конкуренцията се опитва да расте с нови формати, като сгъваеми смартфони и по този начин рискува неуспехи, като Samsung, бившият лидер по иновации iPhone се превръща в един вид VW Golf на индустрията на джаджите: технически зрял и с високо качество, но експериментите и изненадите липсват.

Като се има предвид тенденцията към по-продължително време на задържане на телефини, липсата на 5G в новите телефони също е несъизмерим риск. Заможните купувачи или бизнесмени, които купуват днес актуален iPhone, могат да чувстват с години липсата на бърза сърфираща скорост, ако разширението на 5G напредва бързо.

Apple нямаше друг избор заради спора за лицензи с водещия производител на 5G технологични чипове Qualcomm. Чиповете на Qualcomm бяха незаменими и Apple не можеше да ги използва, докато безусловната капитулация на Тим Кук не прочисти пътя за рамков договор.

Едва през 2020 г. поне един iPhone, вероятно топ моделът, ще предлага 5G мобилни комуникации. Въпросът е дали клиентите наистина ще искат да купуват най-скъпото устройство сега?

С трудната пазарна среда расте и натискът върху обещаващия пазар на Apple, областта на услугите. Магазините за приложения, услугите за стрийминг на музика и видео, облачното съхранение, Apple Pay и други предложения са повече или по-малко силно свързани с устройствата на Apple.

ТВ услугата Apple TV + така или иначе е стъпка в правилната посока. С такса от 4,99 евро на месец услугата за стрийминг е адекватна оферта предвид все още ограниченото съдържание. И дори може да работи в браузърите на конкурентни компании и по телевизорите от други производители.

За приходите от услуги няма значение кой смартфон ползват клиентите – може да се ползва и по-евтиния iPhone 11. „Много потребители, които купуват устройства с по-ниски цени, в крайна сметка ще станат клиенти на услуги на Apple“, казва Джитеш Убрани, анализатор от IDC. "Те доказаха това в миналото в хардуера. Който е купил iPhone, вероятно също е купил и iPad или AirPods".

Във всеки случай изпълнението на амбициозните планове на Тим Кук за сектора на услугите вече не е възможност, а нещо задължително. В началото на 2017 г. той прогнозира удвояване на прихдите до 2020 г. Тъй като приходите възлязоха на 7,1 милиарда долара през тримесечието, следователно трябва да бъдат повече от 14 милиарда долара до края на 2020 г. През изминалото тримесечие възлязоха на 11,4 милиарда долара.

Кук може да се справи, и трябва да го направи, ако новите iPhone не се представят така, както се надява компанията.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:55 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Хардуер виж още

Коментари

Финанси виж още