Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

В условията на криза Летище София вдига таксите от 2021 г.

Ръководството на аеропорта увеличава с 95% таксата за сигурност и с 60% за международните пасажери на фона на намалелия пътнически поток

В условията на криза Летище София вдига таксите от 2021 г.

Летище София. Снимка: Архив Министерски съвет

Летище София повишава летищните такси, сред които таксата за преминаващи пасажери, таксата за сигурност и таксата за шум на авиокомпаниите, пише в решение на изпълнителния директор, публикувано на сайта на порта.

От него става ясно, че таксата за пасажери по международните линии се повишава с 60% - от 7,27 евро за пътник над 12 години до 11,66 евро и за деца от 3,64 евро до 5,83 евро. Ръст, макар и в по-малка степен (около 15%), има и за пътуващите по вътрешните линии - от 5,54 евро до 6,24 евро за пътник над 12 години и до 3,12 евро за деца.

От решението на изпълнителния директор е видно, че се повишават разходите за издръжка на Националния надзорен орган до 0,19 евро спрямо 0,09 евро на заминаващ пътник над 12-годишна възраст. Тези разходи са включени в размера на таксата за преминаващи през терминалите пътници.

Остава размерът на възможните отстъпки (до 60%), които могат да ползват авиокомпаниите. Те се договорят спрямо плановете за стимулиране на трафика на летището.

Още по темата

С 95% се повишава таксата за сигурност - до 6,54 евро за всеки преминал през летището пасажер.

Летищните такси обикновено се калкулират в цените на самолетните билети, което означава, че в по-голямата си част това поскъпване на услугите на столичното летище ще бъде платено от пасажерите. С почти 50 на сто се повишава и таксата за обслужване на самолетите на ръкав - до 173 евро, което реално пък коства удобството на пътниците, ако авиокомпаниите предпочетат да си спестят този разход.

Промяната на летищните такси трябва да стане факт от началото на 2021 година, като размерът им трябва да бъде утвърден от Министерския съвет и вписан в Наредбата за таксите за използване на летищата. Решението за тяхното повишение става буквално месеци след избора на концесионер на порта и е на фона на безпрецедентна за въздухоплаването криза, свързана с пандемията от коронавирус.

Въздушният транспорт беше сериозно засегнат от началото на кризата, след като много държави затвориха границите си и обявиха изискване за карантина за пътниците. Статистиката за столичното летище също показва съществен спад на преминаващите през летището. През най-тежкия за летището месец април пътникопотокът е намалял с почти 95%. Постепенното облекчаване на мерките не спомага за повишаване на трафика и през октомври намалението е от над 60 на сто на годишна база.

През 2019 година през Летище София са преминали 7,1 млн. пасажери, но през 2020 година спадът им ще бъде драстичен - в периода от януари до октомври едва 2,7 млн. пътници са използвали терминалите.

През август Европейската комисия призна негативния ефект от COVID върху летищата в България и одобри държавна подкрепа за портовете във Варна и Бургас, изразяваща се в отлагане на събирането на таксите по концесионните договори.

Преди седмица Брюксел реши да удължи с година облекченията за въздушните превозвачи на фона на продължаващата пандемия и очакванията на бранша, че кризата ще продължи и през 2021 година.

По статията работиха: Деляна Петкова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Кадър на деня за 3 март