IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Откъде ще минава трасето на зеления ринг на София?

Планира се реализацията да започне с изграждането на велоалея от ВТУ "Тодор Каблешков" до гара "Пионер"

13:58 | 06.07.21 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Направление &quot;Архитектура и градоустройство&quot;</em></p>

Снимка: Направление "Архитектура и градоустройство"

Столична община планира да започне реализацията на зеления ринг на София с изграждането на велоалея от ВТУ „Тодор Каблешков“ до гара „Пионер“, за която вече е приет Подробен устройствен план. Отсечката е част от  велотрасе с по-голям обхват, проучено и разработено като подробна устройствена схема от екипа на Софияплан още през 2016 г.

Зеленият ринг ще свързва кварталите „Слатина“ и „Изгрев“ по трасето на бившата жп линия при гара „Пионер. Целта е да се създаде линеен парк по протежението на старите жп трасета, съществуващите и бъдещи вело- и паркови алеи около центъра на София. Така ще се оформи 32 км зелена магистрала, която обвързва централните и периферните квартали, големите паркове и градини, както и множество обекти на културата и спорта, пише в концепцията за проекта.

Тя ще се използва за алтернативен вид транспорт, разходка, отдих и туризъм, както и като място за културни, спортни и образователни мероприятия. 

Успоредно с осъществяването на зеления ринг общинското предприятие Софияплан работи и за реализацията на рингов трамвай, който да създаде една от най-важните концентрични транспортни връзки в града.

Инициативата за създаването на "Зеления ринг" е на архитектите Светослав Александров и Християна Василева. Те работят в сътрудничество с екипа на Софияплан, който подпомага развитието на концепцията.

Първата фаза от процеса на работа включва цялостен анализ на трасето на бъдещия линеен парк по отношение на собствеността, застрояването, демографията, пешеходната достъпност, връзките с велотрасета, дървесните масиви и други. Информацията от изследването ще бъде обобщена в онлайн карта, която да послужи на Столична община при реализацията на концепцията. Картата ще се допълва и надгражда с информация и в следващите етапи на проучванията. 

По време на втората фаза ще се навлезе в детайлно изследване на отделните отсечки, оформящи трасето на “Зеления ринг”. Екипът ще анализира нуждите на населението, живеещо в близост до отделните зони, устройствената им обезпеченост, техническите трудности при изпълнението на концепцията. 

Следващият етап е изработването на подробна концепция за развитието на линейния парк. Тя трябва да включва план-програма, която да предлага етапност в изграждането на отделните отсечки от зелената магистрала. Концепцията ще бъде създадена по задание, разработено от екипа на Софияплан. 

В повечето големи градове съществуват пространства, които са загубили своето първоначално предназначение, не се използват пълноценно и са неприветливи за гражданите. През последните години има множество примери за успешна регенерация на подобни зони, които променят градската среда и повишават качеството на живот. Сред добрите модели са The Promenade Plantée в Париж, Hatachana в Тел Авив, Scali Milano в Милано, High Line Park в Ню Йорк и много други.

Проектът на Подробния устройствен план за първата част от Зеления ринг на София беше представен преди една година от кмета на София Йорданка Фандъкова и главния архитект Здравко Здравков. Той се отнасяше за имот от 60 декара собственост на НКЖИ. Предвижда се там да се изгради нов линеен парк, велоалея и пешеходна зона, а Фандъкова изрази надежда, че изцяло зеленото пространство ще се превърне в алтернатива за придвижването на софиянци. 

Миналата седмица беше направено публично представяне на концепцията за зеления ринг и първата отсечка от него в район "Слатина". Коментари по предложената концепция ще се събират до 14 юли. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:47 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 5 rate down comment 5
Един Българин
преди 2 години
Идеята е да се вземе тази апетитна хапка от БДЖ и да се даде на Артекс и други "златни" компании да построят нов бетон. Трасето минава през кв. Изток няма начин да остане незастроено, а гара Пионер пък е между 3 парка. От сега надушвам цени от 2000 евра/м2. Ще има и повече за луксозно строителство от затворен тип. Колоездачи и пешеходци ... за какво са ни? Те не пълнят пликове и чекмеджета.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още