Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

До 314 хил. домакинства у нас използват платена телевизия от нелегален доставчик

2,42 млн. абонати в страната ползват платена телевизионна услуга, сочи ново проучване

До 314 хил. домакинства у нас използват платена телевизия от нелегален доставчик

Снимка: Pixabay

Между 120 хил. и 314 хил. домакинства в България използват платена телевизия от нелегален доставчик. Това показва национално представително проучване на Alpha Research по поръчка на Браншовата асоциация на българските телекомуникационни оператори (БАБТО). Според него общо 2,42 млн. абонати в страната използват платена телевизионна услуга, а 87 на сто от тях имат сключен договор с достачик.

Според проучването, проведено между ноември и декември 2020 г. в малки и големи населени места в България, пазарът се развива особено динамично. Конкуренцията е силна, но продължава да има наличие на нелоялни практики на оператори в сивия сектор. Същевременно се наблюдава промяна и в потребителските нагласи. Тъй като хората ползват все повече онлайн платформи за достъп до съдържание, потребителите имат все по-големи изисквания към услугите и не желаят да плащат за пакети програми, които реално не използват.

Според председателя на БАБТ Ангел Василев на пазара има много на брой малки играчи, а това затруднява даването на реална оценка на пазара.

„Това би могло да се случи единствено при пълно статистическо преброяване на населението“, посочва той. „Именно затова данните от което и да било проучване не могат и не трябва да се вземат като база при договарянето на цена за абонат от продаващите съдържание“, допълва Василев.

По думите му в ситуация, в която на пазара оперират наистина силни играчи, но има и ненаказано пиратско разпространение на съдържание, за легалния малък и среден бизнес става особено трудно да оцелее. Развитието на технологиите пък носи нов вид пиратство, което предлага „безплатна телевизия“ чрез IPTV боксове в мрежата.

„Проучването показва, че от това се възползват минимум 120 000 домакинства. Този проблем ще продължи да се задълбочава и ще влияе на целия бранш, защото тези оператори не плащат авторски права, данъци, социални осигуровки, заплати. Алармираме за него, защото трябва да бъдат предприети адекватни  действия от страна както на доставчиците, така и от институциите, предвид на променената технологична среда и развитие на пазара“, категоричен е председателят на БАБТО.

Проучването показва, че пазарът има свои специфики, които е добре да бъдат наблюдавани.

Силна пазарна фрагментация

На пазара оперират три големи оператора – A1, Vivacom и Bulsatcom. Те формират около 66% пазарен дял. Има десетина средни по големина оператори с малко над 13% дял. Други над 200 оператори пък си разпределят 20 на сто от пазара, но нито един от тях не надхвърля 1% от абонатите. Според БАБТО при над 5000 населени места в страната и при толкова силна фрагментация, проследяването на пазара става особено трудно.

Променлив сив „пиратски“ сектор

Пиратството има различни форми и включва разнообразни практики, а тези промени се случват успоредно с технологичното и икономическото развитие на пазара. Най-големи щети в икономически аспект понасят по-малките легални доставчици, върху които големите телевизии прехвърлят очаквания за заплащане на права.

Все по-активно навлизане на новите технологии

Стриймингът все повече измества традиционните доставчици. Всички големи медийни компании развиват активно собствени платформи за директен стрийминг, залагайки на абонаментен бизнес модел. Проучването показва, че техните услуги се ползват от 8,75% (близо 17 хил. домакинства), които гледат платена телевизия през свързани устройства. Стрийминг услуги използват повече от 300 хил. домакинства. Най-голям интерес има към HBO GO (6,10%), Diema Extra play (3,7%), Netflix (3%) и Voyo (2,2%).

Същевременно 60% от домакинствата в страната получават сигнала си по кабел. 9,4 на сто залагат на мобилен интернет през флашка или SIM карта на телефона, а 6,2 на сто използват само интернет на смартфоните си от своя мобилен оператор.

По статията работиха: Елена Кирилова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Изпълнителният директор на GameStop продаде акции от фирмата за 12 млн. долара