Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Цените на кафето достигнаха 10-годишен връх

Неблагоприятни метеорологични явления може да засегнат реколтата по-късно тази година, както и през 2022 г. и потенциално дори през 2023 г.

Цените на кафето достигнаха 10-годишен връх

Снимка: pixabay.com

Цените на кафето достигнаха 10-годишен връх, а анализаторите очакват затягането на пазара да продължи и през 2023 г., съобщава CNBC.

Договорите за кафе с доставка през декември приключиха сесията в понеделник на цена от 2,34 долара за 1 паунд (0,45 кг). Във вторник фючърсите върху кафето на NYSE достигнаха 2,46 долара, което е най-високата им цена от 2011 г., когато суровината поскъпна до над 3 долара за 1 паунд.

В същото време референтната цена на Международната асоциация за кафе бе 2,07 долара за паунд в петък, което представлява ръст от 85% спрямо година по-рано.

Оле Хансен, ръководител на стратегията по суровините в Saxo Bank, казва за CNBC, че през последните 12 месеца „перфектна буря от събития заговорничи да даде тласък на любимите ни зърна“.

Още по темата

„Въпросът за бъдещата посока на цената е колко от тези развития са потенциално дълготрайни“, коментира той. „Мисля, че трябва да се фокусираме върху това, което се случва в Бразилия тази година, където имахме ниски температури, невиждани от поколение, много бърз период на слана, който удари някои от районите на отглеждане, а имахме и период на суша – това постави реколтата за 2022 г. в малко несигурно състояние“, посочва Хансен.

Той добави, че тези неблагоприятни метеорологични явления може да засегнат реколтата по-късно тази година, както и през 2022 г. и потенциално дори през 2023 г.

„Видяхме рали на кафето до около 3 долара за паунд през 2011 г., когато отново имахме паника заради Бразилия“, заяви той. „Това наистина са числа, които карат пазара да спекулира дали можем да достигнем тези нива отново и мисля, че с Бразилия наум и ако тези прогнози през следващите месеци продължат да потвърждават забавяне или намаляване на производството, то тогава рискът нашето кафе да стане по-скъпо е много реален“.

В комбинация с лошото време глобалните ограничения върху предлагането имат значително влияние върху пазара на кафе, тъй като производители и пекари често са разположени в различни страни. Пазарна несигурност произлиза и от страни на износ като Етиопия, която е на ръба на гражданска война, и Виетнам, в която ръстът на новозаразените от Covid-19 може да удари производството.

„Мисля, че като цяло имаме пазар, който за пръв път от години започва да показва известно затягане“, добавя Хансен.

Максимилиан Копстейк, изпълнителен директор по продажбите на кафе за Европа в Marex, казва, че кафето е част от „огромна ценова надпревара, която се движи основно от хаос при превоза“.

„За последните пет до осем години имахме предлагане [концентрирано в] един или два големи производители на кафе, един от тях е Бразилия, а другият Виетнам“, каза той за CNBC.

„Ако имате щети в едната или двете от тези страни, което ние имаме, внезапно пазарът полудява, опитвайки се да стимулира други страни да произвеждат кафе“, коментира той. „Това е базисен принцип и черешката на тортата са прекъсванията в превоза. Затова, онова, което вече бе стегнат баланс, което трябваше се види в повишаващи се цени потенциално по-късно спрямо реколтата, беше подчертано от тези прекъсвания, които виждаме“, допълни Копстейк.

Той отбеляза, че отнема около две години производството на кафе да реагира на промени в цената.

„По никакъв начин не мисля, че сме се измъкнали“, каза той. „Но когато цената се вдига, изкарваш всеки наличен чувал кафе от всеки земеделски склад на пазара, за се продаде, защото цените са отлични. Затова има стимул да се сади повече, но и да се минимизират запасите по произход и те да стигнат до целта си. Мисля, че в момента правим именно това“, добави Копстейк.

Той добави, че очаква цените да останат високи и волатилни в бъдеще.

По статията работиха: Виктория Тошкова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Продажбите на коняк нараснаха с 31% през 2021 г.