Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Web

Зависимостта от рекламния бизнес на Google прави Alphabet все по-уязвима

Приходите и печалбата на технологичния концерн се оказаха под очакванията, а мениджърите не дават задоволителни обяснения

Зависимостта от рекламния бизнес на Google прави Alphabet все по-уязвима

Снимка: Ройтерс

Бизнесът на търсачката е лиценз за печатане на пари на Alphabet. Надеждно рекламите генерираха високи продажби за технологичната група тримесечие след тримесечие. Компанията майка на Google се класира в лигата на най-ценните компании в света и успява да осъществява скъпи залози за бъдещето, като инвестира в роботизирани коли, собствен хардуер или платформата за стрийминг на видео и музика Youtube.

Въпреки това Alphabet все още не е намерила устойчив бизнес освен рекламните предложения. Сега конкуренцията навлиза в екосистемата на Google. Особено изпълнителният директор на Amazon Джеф Безос има големи планове. Неговата компания започна бизнеса си като онлайн книжарница, а днес печели значителни суми от наемането на облаци и последователно развива своя бизнес модел - особено в рекламния бизнес.

Приходите на само четири години по-младата Google обаче все още зависят от традиционния бизнес с реклами. Google е Голиат, но гигантът е силно зависим от този източник на приходи, което прави Alphabet уязвима.

До каква степен – показват текущите тримесечни данни. Когато рекламният бизнес отслабва, гигантът също отслабва. Приходите на Alphabet през първото тримесечие бяха с 1 млрд. долара под очакванията. Резултатът е само 36,34 млрд. долара. Анализаторите спекулираха за 37,33 млрд. долара. Така Google отчита най-слабия ръст на приходите от третото тримесечие на 2015 г. насам, изчислява Bloomberg. 



Печалбата също е разочароваща. Нетната печалба спадна до 6,6 млрд. долара или 9,50 долара за акция. Преди година общата сума възлизаше на 9,40 милиарда долара, или 13,33 долара на акция.

Отчасти минусът може да се дължи на глобата от 1,7 милиарда долара, която Европейската комисия наложи на Google през миналия месец. Компанията е злоупотребявала с господстващото си положение в онлайн рекламата, отсъди органът по повод на вече третото си наказание срещу технологичния гигант. Но сумата е по-малко значима за Google, която ще генерира 103,73 млрд. долара от цифрова реклама през тази година според eMarketer.

Много по-значим е фактът, че растежът на Google в рекламния бизнес се забавя. Приходите от цифрови реклами нараснаха само със 17% през първите три месеца на 2019 година. През същото тримесечие на миналата година повишението бе все още 26%. Ето защо и Wall Street  реагира със загриженост на тази тенденция, а акциите на компанията майка се обезцениха с около 7 на сто в следборсовата сесия след оповестяването на резултатите. Приходите от рекламния бизнес като цяло се увеличават с 15 на сто – най-бавно от 2015 г. Това е в силен контраст с показаното от измъчвания от скандали Facebook Inc., която показа през миналата седмица скок от 26 на сто.

Особено притеснителен е фактът, че конкурентите в рекламния бизнес Facebook и Twitter увеличиха приходите си през това тримесечие, а миналата седмица Amazon докладва дори за рекордна печалба. Наистина, Google се утвърждава в бизнеса с дигитална реклама и заема първо място със световен дял от 31,1%, но Facebook вече си осигурява 20,2%. Amazon, новодошъл в бизнеса с цифрова реклама, държи 8,8% от пазара.

Главният финансов директор Рут Порат обясни забавянето с валутни колебания и времето на промени в продуктите, но не обясни кои продукти има предвид и защо това ще вреди на растежа. Рос Сандлър от Barclays пояснява, че все едно е питал „мъртвец“, когато е помолил за уточнение.

В интервю за телевизия Bloomberg Порат отклони вниманието от усилията на Amazon да отхапе парче от рекламния бизнес и заяви, че все още има много място за растеж за всички цифрови рекламни компании, защото много пари от пазара все още се използват офлайн.

„Почти половината от рекламните бюджети в САЩ все още се използват офлайн“, каза Порат. „Деветдесет процента от търговията в САЩ е офлайн и ние се фокусираме върху цифровото възпроизвеждане на всичко това".

Броят на кликванията върху рекламите от Google нараства с едва 39%, което е най-ниският ръст на годишна основа от 2016 г. Цената на клик е спаднала с 19%.

Порат обвинява за това YouTube, където кликванията върху рекламите не са се увеличили толкова бързо през първото тримесечие, особено в сравнение със силното представяне през същия период на миналата година. Забавянето се дължи на промените, които YouTube направи през миналата година, за да подобри преживяването на потребителите и рекламодателите, каза тя по време на конферентния разговор. Порат обаче не уточни какви са тези промени.

Оперативният марж, наблюдавана внимателно метрика, възлиза на 23%, ако се изключи антитръстовата глоба. Капиталовите разходи на Google спаднаха рязко през тримесечието, отчасти поради скока в разходите за недвижими имоти през предходната година.

Залозите за новите бизнес сфери са налице, но какви  приходи ще генерират е неясно. Все по-често главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай хвали в разговорите с анализаторите ръста на Youtube. Точните данни за продажбите обаче не се споменават от финансовия директор на Alphabet Рут Порат. Платформата за видео стрийминг допринася с 13% за продажбите на реклами според Wall Street Journal.

А инвестициите в автономни превозни средства ще се изплащат в дългосрочен план, но понастоящем по-вероятно допринасят за разходи, а не за приходи. Според главния финансов директор Порат групата разработва допълнителни бизнес модели за автомобилното си дружество Waymo. В допълнение към оригиналната идея за споделени пътувания с автономни коли Google иска също така да разпространява технологията като лиценз, включително за камиони, услуги за доставка или за лична употреба. В началото на март Waymo обяви, че ще продава своята 3D лидарна сензорна технология на универсални магазини или на компании от селскостопанския сектор.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Web
Baidu отчете първата си загуба като публична компания