Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

За начинаещи

Как учениците откриват първите бизнес възможности

Работодатели разчитат част от обучаващите се чрез прохождащото у нас дуално обучение младежи да останат при тях след дипломирането си

Как учениците откриват първите бизнес възможности

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Младежи от пернишката гимназия по туризъм мислят в перспектива - след като напреднат достатъчно, планират да започнат собствен бизнес. В същото време в надпреварата за нови кадри някои работодатели разчитат на наскоро въведената в България система за дуално обучение.

„Много са ползите за една фирма, когато идват млади хора на обучение“, казва Илиас Сахинидис, оперативен директор на София Хотел Балкан. Там и в други софийски хотели и ресторанти идват на практика ученици от пернишката Професионална гимназия по облекло и туризъм „Св. Иван Рилски“. 

За разлика от досегашните практики на професионалните гимназии при дуалната форма учениците в 11 и 12 клас прекарват значително повече време в компаниите – по три дни седмично, по модела на страни като Австрия, Германия и Швейцария.

За България новото в тази форма е фиксираното със закон заплащане за учениците – 90% от минималната заплата. За да бъдат стимулирани компаниите да въведат дуалното образование, през 2015 г. започна изпълнението на проекта  ДОМИНО, финансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество с 3,5 млн. швейцарски франка. В проекта вече участват 32 техникума в 19 града, както и над 170 фирми.

„Със сигурност ще научат много при нас за тайните на туристическия бизнес“, отбелязва Сахинидис.

В кухнята на хотела ученици от паралелката по готварство се обучават при главния готвач Николай Гарчев. Дуалното обучение върви там вече втора година. „Целта на тази форма е да събуди интерес в младежите от професионалните училища, независимо в каква паралелка са, за да са сигурни, че са избрали професията на своя живот“, казва той.

„На мен ми е нужно те да са ангажирани“, допълва Николай Гарчев. 

Обучението започва с първоначални стъпки като приемане, почистване, съхранение и обработване на продуктите. Продължава с различни начини и степени на готвене.

„Стъпка по стъпка ще им дадем възможност те да се развиват. Тук е по-различно, защото получаваш реална информация, виждаш оборудването в кухнята и чувстваш напрежението, когато сме заети с поръчки. Тогава вече ставаш част от ритъма на един добре смазан механизъм“, допълва главният готвач.

Той също очаква част от младежите да станат част от екипа му, след като се дипломират. Дава пример с ученичка, назначена за готвач след дипломирането, като в момента едновременно работи и учи в университета.

Още по темата

Десетокласничката Десислава Кирова смята, че практическото обучение на учениците ще им помогне в бъдеще да започнат собствен бизнес.

В лабораторията на софийското млечно предприятие My Day от 2015 година по проекта ДОМИНО се обучават гимназисти с профил производство на млечни продукти от софийската гимназия „Проф. Д-р Георги Павлов“. „Това са бъдещите ни кадри. Надяваме се част от тях да останат при нас“, казва Габриела Дисанска, мениджър „Човешки ресурси“ в компанията.

В София има само една паралелка с профил мляко, разказва тя. Учениците в 9 и 10 клас идват в предприятието само за практически упражнения. Реалната работа в производството и лабораторията е за учениците в 11 и 12 клас, които имат практика съответно два и три пъти седмично. Сключили са трудов договор и получават заплащане в зависимост от броя отработени часове и дни.

Габриела Дисанска обаче пояснява, че преди въвеждането на дуалната форма учениците по принцип не са оставали в предприятието след практиката си.

В същото време заради ръст на производството в края на миналата година са търсили едновременно 12 нови работници. Но, за да се включи един новопостъпил служител пълноценно в работата, е нужно да бъде обучаван от три до шест месеца. „Нашата надежда е учениците от профилираната гимназия да бъдат нашите кадри“, казва тя.

Според нея, за разлика от досегашните практики на техникумите, регламентираното в закона заплащане и стипендиите по проекта ДОМИНО мотивират учениците да са по-активни.

Тя припомня и проблемите, които все още не са уредени законодателно – например по закон младежите имат право на отпуск от 26 дни, като не са взети предвид ваканциите. Непълнолетните ученици са здравно осигурени от държавата, а работодателите въпреки това плащат за тях здравни вноски.

Тя е категорична, че в My Day възнамеряват да продължат с дуалната форма на обучение и след като проектът ДОМИНО приключи (това ще стане през 2019 година).

Илиас Сахинидис коментира дали като работодател след вложените усилия в обучението държи младежите да останат на работа при него: „Имаме нужда от добри професионалисти, които да останат не само в нашия хотел, а и като цяло в сектора на туризма в България“. 

По статията работиха: автор Надежда Бочева, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

0
 
3
 
1
преди 8 месеца
Някой е забравил да обясни на децата, че умението да готвиш мекици, не означава, че ще направиш печеливша мекичарница.

Още от За начинаещи
ВУЗФ стартира кампания за повишаване на финансовата грамотност сред учениците