IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

24 хил. души са използвали за година европейската потребителска платформа

Чрез платформата често споровете се решават двустранно

16:02 | 24.03.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

24 хил. души са използвали за година новата европейска платформа за защита на потребителите, съобщи Европейската комисия.

В съобщението се отчита, че въпреки строгите правила за защита в рамките на ЕС понякога за потребителите е трудно да получат правна защита, когато техните права са нарушени, особено в трансграничен контекст.

Платформата е създадена от Комисията и работи от 15 февруари 2016 г. с цел споровете да се разрешават по-бързо и по-евтино онлайн и извън съда, независимо дали става въпрос за продавач, отказващ да поправи дефектен лаптоп в рамките на гаранционния период, или за туристически агент, който не желае да възстанови разходите за провалена почивка.

През първата година от съществуването на платформата са подадени над 24 хил. жалби от потребители. Над една трета се отнасят до трансгранични покупки в рамките на ЕС. Повечето жалби са свързани с дрехи и обувки, самолетни билети и продукти на информационните и комуникационни технологии. 

Като пример се посочва потребител от Италия, недоволен от дефектен продукт в сферата на ИКТ, закупен от онлайн търговец в Белгия. Платформата е пратила жалбата до компетентния орган за решаване на спорове в Белгия. В резултат цената на продукта е възстановена на италианския потребител.

Потребител от Люксембург подал жалба за кола, която наел онлайн от търговец в Гърция. Платформата е пратила жалбата до компетентния орган за решаване на спорове в Гърция. Спорът е разрешен по взаимно съгласие в рамките на 60 дни.

Търговецът е възстановил изцяло допълнителните разходи, понесени от потребителя.

Платформата често функционира и като средство за установяване на първи контакт между страните и много пъти се намира решение на двустранна основа, без да се отнася жалбата до орган за решаване на спорове. Например белгийски потребител се оплаквал безуспешно от месеци на белгийски търговец за дефектна сушилна машина. Когато търговецът получил жалбата чрез платформата, той се свързал с потребителя и му предложил да замени машината с нова.

Платформата за онлайн решаване на спорове е достъпна на всеки от официалните езици на ЕС.

Норвегия, Исландия и Лихтенщайн ще се присъединят към платформата през тази година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:19 | 27.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още