Китайските варианти
Китайският внос на LNG изпревари вноса на газ по газопроводи през 2017 г. Освен това най-новият китайски газопровод за внос на газ, който ще бъде пуснат в експлоатация, не беше четвъртият централноазиатски тръбопровод (линия D) с капацитет от 30 млрд. куб. м газ годишно, а руският "Силата на Сибир" със същия капаците3т , който влезе в експлоатация през декември 2019 г.
Линия D ще доставя газ от източен Туркменистан до Китай по маршрут, минаващ през Узбекистан, Таджикистан и Киргизстан. Но строежът на линия D е силно забавен. Първоначално планиран да започне работа през 2016 г., сега завършването на газопровода се очаква да стане факт най-рано през 2022 г.
Работата по таджикския участък от линията е започнала, според съобщенията на местната преса. През 2017 г. обаче Узбекистан заяви, че спира строителството на своя участък и тепърва ще възобновява работата. Изглежда също, че Киргизстан, който отложи началото на строителството на своя участък в края на 2019 г., тепърва ще започне строителна дейност.
Твърди се, че една от основните причини за премеждията на линия D е фактът, че Китай иска да забави получаването на допълнителен газ от Централна Азия. Въпреки че липсват твърди доказателства за това твърдение, няма съмнение, че в момента Китай се стреми да намали или отложи съществуващите си ангажименти с тези страни.
На 5 март най-големият корпоративен вносител на газ в Китай, PetroChina, предостави уведомления за форсмажорни обстоятелства на своите доставчици. Необичайно мекото зимно време, съчетано с въздействието на разпространението на Covid-19 върху икономическата активност на страната, принудиха компанията да загърби доставките на фона на препълнените газови хранилища.
2
Ходът на PetroChina беше последван другите две големи държавни енергийни компании. Интересно е да се отбележи, че PetroChina е изпратила уведомления за форсмажор до един доставчик на LNG и на всички, които изпращат към нея газ през газопроводи.
Това не е изненадващо, тъй като над две трети от вноса на газ на PetroChina идва по газопроводи. Доставките на газ чрез газопроводи включват ограничени количества от Мианмар и, след известно време, 30-те милиарда кубически метра от "Силата на Сибир". Основните количества газ се доставят чрез газопроводната система Централна Азия-Китай, която през 2019 г. е пренесла към китайските провинции 47,9 млрд. куб. м.
Казахстанският износител на газ KazTransGas, който планираше да достави 10 млрд. куб. м газ през тази година, заяви на 6 март, че обсъжда бъдещите доставки с PetroChina.
Нищо от това не предполага, че договорът за износ на газ от Централна Азия няма да бъде възобновен, след като пандемията приключи, нито че линия D няма да продължи доставките в средносрочен план. Въпреки това, ходът на PetroChina подчерта силната зависимост на Туркменистан спрямо доставките до Китай и вероятно това ще предизвика мащабна смяна във фокуса за продажба на газ в друга посока.
Тъй като доставките към Европа чрез транскаспийското трасе изглеждат все по-малко вероятни, поне в средносрочен план, а продажбите както за Русия, така и за Иран стават все по-непривлекателни, това вероятно ще доведе до пренасочване на продажбите към Южна Азия чрез TAPI. Проектът може да не бъде завършен бързо, но натискът за неговото изпълнение се увеличава и това вероятно ще ускори процеса.
По този начин за доставчиците на LNG за развиващия се пазар в Южна Азия конкуренцията от продажбите на газ, транспортиран чрез газопроводи, от Централна Азия би могла да бъде една от основните дългосрочни последици от избухването на Covid-19.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
преди 5 години ами те (газопроводите бл.р.) са такива , е импа притежава в най-различни части на света , в различни компании ... гувичка , доволен е къде повече , къде по-малко ... не се оплаква много ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години ей инвесторфци, можехет да ме оставите акъл да ви давам, а вие БАН та БАН.....марянка йорданова много чуфствителна.....можехте да използвате потелциална на хора визионери като мен. сега ме ползват друти и са щастливи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години АБе хубаво бе, защо всички газапроводи да не станат публична собственност и да си купима акции от тях??? Нали тая газ идва за нас европейските потребители, защо на един политик от СЕ не чух да каже ДАЙТЕ ДА НАПРАЙМ ТАЯ ДАЛАВЕРА ПУБЛИЧНИ КОМПАНИИ И ДА ГРУХТИМЕ 100 000 000 акционерина??? ЗАЩО ТРЯБВА ДА СА ВСИЧКИ ПОД КОНТРОЛА НА АМЕРИКА??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар