След като Витошка записа исторически спад в позициите си на водеща търговска дестинация в София (и България) заради кризата и ремонтите от последните години, ситуацията вече изглежда по-стабилна.
Булевардът – някога притегателен център за водещи луксозни брандове, трайно се стабилизира на 59-та позиция в класацията на консултантската компания Cushman & Wakefield за най-скъпите търговски улици по света.
Най-високото постижение на столичния бул. Витоша датира от 2005 г. - 22-ро място в същата класация. Тогава откриването на магазин на Витошка се считаше за въпрос на престиж и беше добра реклама. Свободни помещения излизаха сравнително рядко на пазара, а средният месечен наем на кв. м се движеше около 130-140 евро.
Към края на юни 2013 г. обаче средногодишният наем на кв. м площ на булеварда се е стабилизирал на 480 евро – колкото беше и по същото време на миналата година според данните на компанията. Така месечно кв. м търговска площ на Витошка излиза около 40 евро – над 3 пъти по-ниски нива в сравнение с пика на пазара преди кризата.
Експертите отчитат и променения профил на булеварда, който се превърна в пешеходна зона след мащабни ремонти. Луксозните брандове, които някога предпочитаха Витошка, вече се изместват към Съборна и Леге. Освободените от тях, както и от банките и телекомите помещения по някогашната търговска перла продължават да привличат интерес, но наемателите са с по-различен профил – брандове от по-ниските ценови категории и заведения.
Витошка споделя 59-та позиция в класацията с водещата търговска дестинация на Скопие, където също се отчитат наеми от 480 евро за кв. м годишно. Зад нас остават само Бахрейн, Естония, Филипините и Йордания.
Най-скъпата търговска улица в света е Козуей бей в Хонконг. Разходите за наем на кв. м площ в района за една година достигат близо 25 хил. евро. Второто място в класацията е за Пето авеню в Ню Йорк с малко над 20 700 евро за кв. м годишно, а третото – за Шанз-Елизе в Париж с 13 255 евро за кв. м годишно. Първата десетка се допълва от Ню Бонд стрийт в Лондон, Гинза в Токио, Виа Монтенаполеоне в Милано, Банхофщрасе в Цюрих, Пит Стрийт мол в Сидни, Мьондонг в Сеул и Колмаркт във Виена.
В глобален мащаб от Cushman & Wakefield отчитат, че наемите на първокласните търговски площи са нараснали с 3,2% за 12-те месеца до края на юни. От общо 334 локации, за които компанията има данни, наемите на 285 от тях или са останали стабилни, или леко са нараснали в сравнение с предходния 12-месечен период, отбелязват от компанията.
Най-силен ръст на наемните равнища в регионален план се отчита в Америките – 5,8%, но въпреки това се отчита осезаемо забавяне спрямо предходните 12 месеца, когато беше отчетено повишение от близо 11 на сто.
Още по-осезаемо е забавянето на ръста на наемите на първокласните търговски площи в Азиатско-тихоокеанския регион – само 4,5%.
Експертите предупреждават, че пазарът на първокласни търговски площи в световен мащаб се изправя пред някои рискове, но се очаква като цяло възстановяването и подобрението да продължат като тенденции и през 2014 г.
Търговците от луксозния сегмент засилват активността си на водещите локации, но заради липсата на подходящи площи, което тласка и цените нагоре, някои от тях вече се оглеждат за алтернативни местоположения.
В Европа се очаква лукс ритейлърите да продължат експанзията си във Франция, Великобритания, Германия, Италия, Швейцария, Испания и Австрия. Засилва се обаче интересът и към нарастващи пазари като Лисабон и особено Москва.
Луксозните брандове засилват присъствието си и на пазарите в Азия, както и в Обединените арабски емирства (ОАЕ) и особено в Дубай.


Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа