Пазарът на индустриални и логистични имоти в България се характеризира с високи наемни нива в сравнение със страните от Централна и Източна Европа и малък обем на свободните площи, който обаче не се дължи на голямо търсене, а на липса на сериозно предлагане. Недостигът на спекулативни логистични проекти отблъсква чуждите инвеститори, които не искат да инвестират в изграждане на собствена база. Това стана ясно по време на Първата международна конференция за индустриални имоти, организирана от БГСклад.
Според Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални и логистични площи“ в консултантската компания Cushman&Wakefield/Forton, недостигът на работна ръка оказва негативно влияние върху сектора на индустриалните и логистичните имоти. Той даде за пример Пловдив, като обясни, че клиентите вече не разглеждат възможности за развитие в града, тъй като са наясно, че той предлага ограничен човешки ресурс и за да се преборят за кадри, трябва да плащат по-високи заплати, а това не е тяхната цел.
Българският пазар върви с няколко крачки назад от Централна и Източна Европа, където са налице интегрирани услуги и автоматизирани складове, които у нас съставляват под 10% от общия обем на пазара, отбеляза Гюрджиев.
Той се спря конкретно на електронната търговия, която е двигател за изграждането на огромен обем от индустриални площи в Полша, Чехия, Унгария и Румъния. Само в Полша складовете на Amazon са три или четири с площ от над 100 хил. кв. м. В България електронната търговия отбелязва годишен ръст от 14%, но обемите са скромни, а компаниите в сектора не са сериозен фактор, който да кара инвеститорите да строят нови сгради или да обновяват стари.
Гюрджиев отбеляза, че индустриалният сектор в Европа постига огромен ръст от над 50% в последните години, а миналата година са построени 4 млн. кв. м. индустриални и логистични имоти. „Трябва да се стремим към този пазар, но логистиката не се създава изкуствено. На първо място е развитието на икономиката, което влече след себе си логистика“, посочи Гюрджиев.
Според него в техническо отношение складовете в България са на много високо ниво и обект в София не отстъпва по нищо на средностатистически склад във Варшава. Разликата е единствено в обемите, но според Гюрджиев комфортната среда за инвеститорите в момента от високи наеми и малък обем незаети площи ще изчезне, когато дойдат големи компании и построят огромни складове. Затова той призова да се строи повече, за да се посрещнат нуждите на клиентите и според него предлагането в определен момент ще доведе търсене в логистиката.
Гюрджиев смята, че Южна България е достигнала своя лимит и следващият ешелон от градове с голям потенциал за развитие на индустриални площи в идните години са в Северна България - Плевен, Шумен, Велико Търново, Ловеч или обединения между тях. Той е по-скептичен към възможностите за развитие в Северозападна България – Враца, Видин, Монтана, които според него имат потенциал само за малки и средни предприятия с между 100 и 200 души персонал.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos