- Има достатъчно примери на сложни казуси със занемарени сгради-паметници на културата, заради спорове между собствениците. Какъв подход би бил най-подходящ за разрешаването на подобни въпроси?
Тежък и изключително сложен въпрос. Има някакви опити да се вкара в закона да бъдат обезщетявани и компенсирани собственици на такива сгради, но засега такава мярка не действа.
Такива сгради в Германия, например, се продават евтино. Ако в съответния район кв. м струва 700 евро, такава сграда се продава на 500 евро. Условието е да се вложат 2 млн. евро за реставрация и всеки, който иска, може да я купи, но да спази закона.
- Експонирането на археологически старини е едно от решенията при строителството „над тях“, както е изграден хотел „Арена ди Сердика“ в София, например. Какво струва едно такова решение на инвеститора и в какъв диапазон може да оскъпи проекта му?
Зависи какво ще се строи. Един такъв разход може да бъде незначителен в сравнение с разходите за целия строеж, но пък се повишава значително имиджа и на сградата, и на собственика. Загубите на инвеститора се изразяват в пространствата, които губи. При положение обаче, че те се превръщат в основен фокус и атракция на интериора – от това той може само да спечели. Съвременните технологии позволяват археологическите открития да се запазят и специално при строителството на метрото в София това се направи.
Първоначалният проект на метрото беше да се копае по открит способ, археологията да се демонтира, да се предаде на депо, а след това да се построи специален етаж, където тя да се върне. Тази идея не беше лоша, даже може би строителството щеше да стане по-бързо и щеше да позволи да се направят и подземни паркинги. По ред обстоятелства проектът беше променен и станцията се изкопа по тунелен способ. Това според мен доста оскъпи строежа, но може пък да е за добро на участъка от археологията, който се запази на място.
От това място бяха преместени седем-осем археологически обекта. Има почти цели сгради, които бяха разделени на части и бяха изнесени. Една от тях стои демонтирана пред ЦУМ, а друга успях да възстановя и е в един парк в Горубляне.
- Кои са най-интересните обекти, върху които сте работили досега?
В практиката ми тези обекти са много. Работил съм по хотел “Арена ди Сердика” в София, както и върху Западната порта. Правил съм различни проекти за Западната порта, но досега нищо не е изпълнено.
Работил съм и върху археологията под Булбанк. Там има една средновековна черква със стенописи, като част от тях са изнесени на депо в музея за история на София. Когато италианците купиха банката, много се надявах, че нещо ще се направи с откритията. Предлагахме да се направи музей или клуб, самата черква също може да се ползва като пространство, а защо не и за религиозни функции. Преди десетина години от банката решиха да сложат решетка там, която пречи и не може да се види нищо. Можеше спокойно да се сложи едно стъкло със защита.
Това, което в момента се разкрива в центъра на София, също е много интересно, работил съм по него и се интересувам какво се случва.
Имах и един частен клиент, който е собственик на Понеделник пазара в Пловдив. Той искаше да строи хотел върху терена, където има богати находки. Беше направено прецизно археологическо проучване, но повече в терена така и не беше вложено и откритията се рушат.


2 години и 8 месеца затвор за варненка, държала три вида наркотици
ВМС прие тържествено новия патрулен кораб "Храбри" във Варна
Евакуираните моряци от танкера „Кайрос” са предадени на Гранична полиция във Варна
Ватерполният „Комодор” с победа и минимална загуба в столицата
Ново гранично напрежение заплашва мира Тайла
ООН търси 33 млрд. долара за хуманитарни мисии на фона на свито финансиране
Китайски изтребители прихванаха японски край Окинава
Зеленски е в Лондон за мирните преговори
Rheinmetall очаква високо търсене в следващите 10-15г, част 2
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Как да се предпазим от фалшиви оферти и промоции за Коледа и Нова година?
Аналена Бербок: Украйна не трябва да отстъпва територия
Българите искат по-активен живот, но не се движат достатъчно
Шофьор почина в кабината на камиона си на ГКПП „Капитан Андреево“
Как да разпознаем новини, генерирани с изкуствен интелект?