Въпреки новите търговски площи, които бяха отворени тази година и проектите за нови молове, които в момента се развиват, търговските центрове в столицата се радват на стабилен интерес от страна на наемателите, сочи нов доклад.
Според данни на консултантската компания MBL/CBRE към края на третото тримесечие незаетите площи в моловете в София са около 5%, което е леко понижение спрямо предходното тримесечие.
Този дял отговаря на 10 800 кв. м, като понижението се дължи на факта, че някои от новите търговски центрове са успели да привлекат нови наематели и да увеличат своята заетост след отварянето.
По същата причина се е понижил и делът на свободните площи в страната, който в момента е 17%, или около 87 хил. кв. м.
В момента най-трудна е пазарната среда в Пловдив и Варна, където делът на незаетите площи е съответно 47% (38 хил. кв. м) и 28% (31 хил. кв. м), сочи докладът.
Най-активни в своята експанзия и през третото тримесечие са големите вериги хипермаркети. Въпреки това темповете на разширяване при тях се забавят. Сред най-активните през периода са били Penny Market, Kaufland, Fantastiko, Domko, Jumbo и др.
Това свръхпредлагане на пазара и ограниченият брой от наематели, склонни да се разширяват, са довели до последващ спад в наемните нива, който е продължил и през третото тримесечие. Наемодателите все още са принудени да прибягват до значителни отстъпки, за да привличат нови наематели.
Изминалото тримесечие е било третото поред, през което на пазара у нас не са били сключени никакви инвестиционни сделки. Въпреки това активността в сегмента започва да се повишава, като няколко големи инвеститори са се върнали на пазара през периода.
Техният фокус е насочен главно към опортюнистични инвестиции и първокласни инвестиционни активи.
Ключови метрики
Общият обем от търговски площи в процес на изграждане се повиши с 10% на тримесечна база до близо 401 хил. кв. м. Общият съществуващ инвентар от модерни търговски площи в страната достигна около 519 хил. кв. м.
В София в процес на изграждане са 75 хил. кв. м търговски площи, а инвентарът е 212 хил. кв. м. Още 540 хил. кв. м са на етап дизайн. За страната общият обем от схеми в процес на планиране е 1,15 млн. кв. м. брутна отдаваема площ.
От компанията коментират, че по всяка вероятност по-голямата част от тези проекти никога няма да бъде завършена, а стратегията за тях може да бъде променена, за да бъдат адаптирани към променящата се пазарна среда.
Делът на търговските площи на 1000 души население в страната е останал непроменен през третото тримесечие – 67 кв. м. Водеща в това отношение е Варна с дял от 321 кв. м, следвана от Велико Търново, Пловдив и София.
Индексът за шестте най-големи града е 185 кв. м на 1000 души.


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна