Общо 40% от българските и международните търговски оператори планират да разширят мрежата си до края на годината, сочи проучване на Colliers International на нагласите на ритейл сектора в средата на 2011 г.
Въпреки това нагласите на търговците не изглеждат особено оптимистични спрямо развитието на сегмента на търговски площи до края на годината, като 50% от респондентите имат по-скоро отрицателни прогнози. Намаленото потребление и наемите в заеманите магазини са сред основните предизвикателства пред бъдещето разрастване на търговците.
Столицата остава предпочитан град за нова локация, предимно в търговските центрове, макар че главните улици също са вариант, посочен от една трета от участниците в проучването.
Анализът на пазара на търговски площи в страната показва, че хранителните вериги са били едни от най-активните през първото полугодие на 2011 г., макар че основният им фокус се измества към „кварталния” формат магазини. Тенденцията започна още в края на 2009 г. и отразява динамиката в развитието на големите международни хранителни вериги.
Други компании, които отчетоха ръст през първата половина на 2011, са веригите за козметика и дрогериите. Най-засегнатият сектор в резултат на свитото крайно потребление бе този на домашната електроника, което доведе до намаление и преструктуриране на дейността на някои оператори.
През първата половина на 2011 г. не бяха открити нови търговски центрове, за разлика от 2010 г., когато отвориха 12 нови центъра. Очаква се съществуващите молове да използват този период на затишие, за да утвърдят позициите си на пазара и да засилят конкурентните си предимства преди излизането на новите търговски центрове.
Средното ниво на свободните площи в столичните молове остана относително ниско - около 4%. Докато съществуващите молове във Велико Търново и Бургас можеха да се похвалят с почти пълна заетост поради липсата на конкурентни проекти, ситуацията в градовете със свръхпредлагане като Варна, Стара Загора и Русе остана сложна, като нивата на незаетите търговски площи гравитират около 50%, а темповете на запълване са бавни.
Наемните нива в търговските центрове се запазиха относително стабилни, като в столицата е отчeтeн спад от 5%, а в Пловдив – 9%. Тъй като в различните молове в страната наемните нива продължиха да варират значително, все още е безпредметно да се анализират средни нива за страната, посочват от компанията.
За разлика от моловете, наемните нива на главните търговски улици отбелязаха по-сериозен спад, като София регистрира най-голямо понижение – 15%. Тук е отчетена и най-голяма динамика по отношение на процента на движение на наемателите, като той нараства от 8% на 16% на годишна база. Най-активни са модните оператори – 43%, кафенетата и ресторантите – 21% и услугите – 14%.
Главните улици в останалите големи градове отбелязаха среден спад на наемите от 12%, като в Пловдив той бе 14%, в Бургас - 12% и във Варна - 10%.
Според доклада очакваният ръст на покупателната способност до края на 2011 г. ще повлияе положително на развитието на пазара на търговски площи. Форматът Биг Бокс ще продължи да бъде активен на пазара, като ще се разширява основно чрез отварянето на нови „квартални” магазини. Наемните нива в търговските центрове ще се стабилизират, тъй като не се очаква откриването на нови молове до края на годината.
През втората половина на годината предстои и откриването на първия мебелен хипермаркет на IKEA в България, разположен на новоизграждащата се южна отсечка на Околовръстен път в столицата. Очаква се откриването на IKEA да доведе до преориентиране на търговските потоци в столицата и преструктуриране на ценовата и продуктовата политика на вече съществуващите търговски обекти в сектора.


"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
преди 14 години :) 40% увеличение - и откъде този непредизвикан оптимизъм. Да не би гледайки опразнените магазини (в това число и в молове) някои хора да са се сдобили с поетично вдъхновение. Имаме си един ненормален, който всеки ден и всеки час от тв ни уверява, че се развиваме все по-добре и по-добре, а ние ставаме все по-ненормални и по-...добре. Сега и от "Колиерс" искат на нахранят с "вера". Увеличили се били наемателите - очевидно е!А, да не говориме, че наемните цени в моловете са намалени - всеки според договорката и според мола, но не и с 4%. отговор Сигнализирай за неуместен коментар