IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Основни характеристики на интернет пазара в Централна и Източна Европа

Делът на мобилния трафик в България от общия интернет е 0,7%

14:29 | 27.10.11 г.
Автор - снимка
Създател
Основни характеристики на интернет пазара в Централна и Източна Европа

Интернет пазарът в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) включва 150 млн. потребители. Това каза Марта Клепка, международен директор "Маркетинг и продажби" в Gemius, по време на конференцията за интернет и нови технологии Webit, която се провежда с медийното партньорство на Investor.bg.

Общо една трета от този обем се дължи на Русия, следвана от Полша, където има около 20 млн. души.

Всяка година към пазара се добавят нови 16 млн. души, което по думите й е доста бавен темп на нарастване. С тази скорост пазарът в региона ще догони този в Западна Европа след едно десетилетие.

Въпреки това има някои конкретни пазари, при които ръстът е значително по-голям. Украйна например отчита повишение на интернет потребителите от над 40% на годишна база.

По отношение на проникването (делът на онлайн потребителите от населението, бел. авт.) нарастването е с различна степен в различните страни, в зависимост от редица фактори. По-малките пазари, където създаването на инфраструктурата отнема по-малко време и ресурси, отчитат по-бързи темпове. Пример за такива пазари са балтийските държави, Словения и др.

Показателно е също проникването на високоскоростен интернет в региона, което до голяма степен изостава от това в Западна Европа. По този показател едва няколко пазара в ЦИЕ се сравняват със средното ниво за ЕС.

По данни на IAB Europe общият обем на интернет рекламния пазар в Европа през 2010 г. е бил на стойност 17,7 млрд. евро, нараствайки с 15,3% в сравнение с предходната година. С това той изпреварва ръста на общия рекламен пазар, който е бил 5%.

Обемът в ЦИЕ е представлявал 9,8% от този пазар. Русия отново е лидер в това отношение с обем от близо 700 млн. евро. Делът на интернет рекламния пазар там е 14% от общия пазар на реклама. Русия е следвана от Турция.

Чехия е лидер по отношение на интернет рекламен обем на глава от населението с 60 евро на човек. За сравнение, сумата в Сърбия, която се нарежда на последно място по този показател, е 2 евро. България е в средата на класацията, изпреварвайки пазари като Румъния.

Сред секторите, които представляват най-голям рекламодател, са финанси, телекомуникации, автомобилна индустрия и др. По данни, базирани на пазара в Чехия, финансите имат 25% от общия пазар, следвани от телекомуникационната индустрия.

Както в останалата част от света мобилният интернет все още си проправя път в общия пазар. Регионът обаче значително изостава по този показател. В Чехия мобилният интернет представлява 2,1% от общия интернет трафик, в Унгария – 1,5% и 1,96% в Украйна. За България делът е 0,7%. За сравнение, в Дания той е 7,21%

Турция е най-големият пазар по отношение на потреблението на социални мрежи. Страната е най-големият пазар по потребители на Facebook в Европа, изпреварвайки дори Великобритания.

Ръстът в Румъния обаче е най-голям, като световните социални мрежи навлизат все повече на пазарите в региона за сметка на някои местни играчи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:47 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още