IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Българският рекламен бранш очаква нетен ръст от 4% за 2012 г.

През 2011 г. дигиталната реклама достигна дял от почти 8% и в медийния микс изпревари радиорекламата

09:54 | 04.04.12 г.
Автор - снимка
Създател
Българският рекламен бранш очаква нетен ръст от 4% за 2012 г.

Въпреки отчетения ръст на рекламата през 2011 г., на нетна база картината е коренно различна, посочи управителят на Пиеро - 97 Иво Цеков. Според базиран на данни на TV Plan/TNS / GARB анализ, от Пиеро 97 отчитат, че за предходната година телевизията заема по-голям пазарен дял с около 2%, радиото и пресата отбелязват спад по брутните официални стойности, които обаче не отчитат реалните нетни бюджети. Ръстът спрямо 2010 г. за интернет е 15%, а за телевизията - 8%. Спадът в стойности съответно е -5% за външната реклама, -7,25% в радиото и - 4% в пресата.

За 2011 г. обобщените данни показват спад на рекламния пазар с около 6%. Увеличение на брутните рекламни бюджети се наблюдава при телевизията от 65% през 2010 на 67,7% тази година, а интернет - от 4% на 4,1%.

Рекламните бюджети в ТВ в брутни стойности за 2011 г. според TV Plan/TNS / GARB бележат ръст от 8,4%. Според Пиеро- 97 обаче картината е точно обратната – агенцията регистрира спад в нетните бюджети от -4,7%. Основните бюджети на големите рекламодатели са били концентрирани към националните телевизии и техните нишови канали, като останалите са се борили за отделни сделки с все по-ниски стойности. За 2012 г. се очаква ръст на рекламните инвестиции на годишна база в диапазона 3-5% в нетни стойности.

За пресата се наблюдава реален спад от 4%, а в нетни стойности показателите са доста аналогични –  свиване с 3,6%. За първите месеци на тази година се наблюдава ръст от 5% , докато за списанията има спад с 15%. Рекламодателите вече „закономерно” изискват все по-високи отстъпки от предложените им, а медиите също „закономерно” им предоставят извънтарифни отстъпки и промо цени, както и безплатни публикации под формата на бонуси.

През 2011-та пресата запазва своя дял в общия рекламен микс от 14%, за разлика от видимия в периода 2007 - 2010 г. спад от 2 до 4% на година, сочат още данните на Пиеро-97.

Реалният спад в бюджетите за радио през 2011 в нетни  стойности е със 7,2%. Въпреки отчетените по-ниски стойности на рекламните приходи радиопазарът продължава да държи стабилен дял от рекламния микс - между 7 и 8% в периода от 2007 г. досега.

В сектора на външната реклама  се наблюдава спад на брутните рекламни бюджети с около 5%, а на нетните - с 21%, като има и спад в запълването  на капацитета на различните съоръжения. Средно за 2011 г. капацитетът е бил запълнен на 63%.

За интернет рекламата  през 2011 г. се наблюдава увеличение на брутните бюджети с 15%, а на нетна база ръстът е от около 11,4%.

Дигиталната  реклама през 2011 г. достигна дял от почти 8% и в медийния микс изпревари радиорекламата. Интернет е единственият медиен канал с ръст през 2011 г. Водещите браншове в интернет рекламата са финансовите институции, телекомуникациите, автомобилите и свързаните с тях индустрии.

Според  типовете онлайн кампании с най-голям дял е дисплейната реклама – повече от 80%,  рекламата на клик е успяла да вземе само 10% дял. Най-голямата част от рекламните бюджети отиват за новинарските сайтове. Като цяло родният онлайн пазар е много динамичен и интересен. Окачва се настъпление на мобилната реклама, която ще развие своя потенциал, смятат още рекламистите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:14 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още