Една от най-големите и важни в световен мащаб организации за видео новини няма служители репортери и говорители, не притежава собствени сателитни камиони и дори не предава сама новините.
След само седем години на съществуване YouTube, която направи Джъстин Бийбър истинска звезда, израсна до най-важният източник на новини, привличайки нарастваща аудитория, която конкурира тази на традиционните телевизионни новини, и съставяйки „нов вид на визуалната журналистика“, предава AFP, като цитира изследване на института Pew Research Center’s Project for Excellence in Journalism (PEJ).
Институтът Pew изследва най-популярните клипове в YouTube за 15 месеца и установява, че макар и телевизионните новини още да са по-гледани от тези в социалната мрежа, дигиталната среда се разраства, като там професионалната журналистика се смесва с любителската.
„На тази платформа се появи нова форма на видео журналистика", казва Ейми Мичъл, заместник-директор на проекта за върхови постижения в журналистиката на института Pew. „Това е форма, в която отношението между новинарските организации и граждани е по-динамично и по-разнородно, отколкото сме виждали на други платформи досега".
Повече от една трета от най-гледаните клипове са от любители, над половината - от новинарски организации. Последните обаче понякога използват любителски кадри на потребители на YouTube.
За периода на изследването най-гледаното новинарско събитие е японското земетресение и последвалото цунами. 20-те най-гледаните видеоклипове за цунами колективно са имали 96 млн. посещения, твърди неправителствената организация, базирана във Вашингтон. Подобни драматични събития често са сред най-гледаните клипове. Други популярни новинарски събития са изборите в Русия, вълненията в Близкия Изток, потъването на италианския круизер.
За разлика от традиционните новинарски организации, които сами произвеждат по-голямата част от своите материали или ги получават от други професионални източници, YouTube разполага с новинарски видеоклипове, които идват от всякъде.
Видео клипове, заснети от телевизионните новинарски организации, които често се публикуват без разрешението им от зрителите, изглежда са най-големият източник на най-гледаните материали - малко над половината от 260 видеоклипове, които се нареждат сред най-популярните през 15-месечния период, разгледан от PEJ. Но "произведените от гражданите" видеа, заснети от очевидци с видео камери или смартфони, генерират близо 40% от общото количество.
Резултатите са както притеснителни, така и радостни за традиционните източници на новини. Любителските кадри са голяма част от гледаните в YouTube, но потребителите на мрежата разпространяват много запалено и професионален новинарски видеоматериал. Изследването показа, че YouTube е глобална новинарска арена, където професионалните и аматьорски видеокадри се смесват в зависимост от интереса в момента.


Общината иска пари от Европа, за да осигури доброволците във Варна
Галерия “Графит” е домакин на благотворителна фотоизложба “Пътят на слънцето”
Туристическият бранш иска 2 млн. евро от данъка във Варна за 2026 г. да бъдат използвани целево
Община Варна с богата културна програма до края на март 2026 г.
Мъж е обвинен в блудство с 13-годишна в автобус
Най-лошата година за саудитските акции от 10 г. насам стресна трейдърите
От имоти към ETF-и и облигации - българинът инвестира все по-смело на борсата
Трендът на биткойн от последните години е прекъснат
Изкуствените елхи срещат истински проблеми
Стремежът да се поправи GAP
Volkswagen Group се отърва от легендарно дизайнерско студио
Пет култови кросоувъра от началото на века, които си заслужават
Самолет кацна върху автомобил на магистрала
Европа се опита да спре китайците, но в крайна сметка им помогна
Ето го новия най-евтин седан на Nissan
За да се отдаде на режисурата: Идрис Елба скоро ще спре актьорската игра
Украински военноморски дронове се насочват към "сенчестия флот" на Русия
Какви са вариантите на Радев за служебен премиер?
Мъглив петък в низините, в останалата част - предимно слънчево
Зодиите, които са самотни