Идеята е проста – транспортна услуга, която е толкова добра, че повече никога да не се нуждаете от кола.
По това работи финландският стартъп MaaS Global Oy от 2015 г. насам. Компанията е разработила мобилно приложение, наречено Whim, което вече се използва в няколко европейски града и в Токио. В столицата на Финландия 12% от потребителите твърдят, че то вече ги е накарало да се откажат от колите си, а мнозина други твърдят, че планират да го направят, пише Bloomberg.
MaaS Global, чиито инвеститори включват BP, Mitsubishi и Toyota Financial Services, твърди, че приложението ѝ може да помогне с намаляването на задръстванията и да намали замърсяването. Според проучвания животът в среда с по-чист въздух допринася значително за щастието и благосъстоянието. Финландия, където услугата дебютира, има най-доброто качество на въздуха в света. Освен това е и най-щастливата страна в света.
Главният изпълнителен директор Сампо Хиетанен твърди, че създаването на свят, в който е по-удобно да нямате кола, е очевиден начин за намаляване на въглеродните емисии в транспортния сектор. Само в САЩ транспортът носи близо 30% от общите парникови емисии – повече от която и да е друга индустрия.
„Реалистично, ако искаме да се справим с въглеродните емисии от транспорта, трябва да излезем с начин да запазим свободата си на движение по същия начин, който ни носи и притежаването на кола“, коментира в интервю Хиетанен.
Whim, която наскоро се сля с Wondo – испански конкурент, основан от инфраструктурната компания Ferrovial, предлага на потребителите опция за планиране и плащане за пазаруване през общо приложение. То дава достъп до няколко услуги като електрически скутери, градски велосипеди, обществен транспорт и дори таксита с фиксирани цени за кратки дистанции. Услугите варират от град до град, а по света близо 300 хил. души използват Whim.
Whim и Wondo работят като услуги за планиране на маршрути, предлагащи най-добрия начин да се стигне от точка А до точка Б, но и дават възможност за купуване на билети или резервиране на превозни средства в приложенията им. Освен услуга за плащане при ползване, Whim има и месечен абонамент.
„Това, което научихме, е, че хората искат да платят при ползване в началото, защото първо искат да опитат преди да се насочат към абонамент“, посочва Хиенатен, който е и основател на компанията.
Но скорошни проучвания във Великобритания и Нидерландия предполагат, че хората са много привлечени от колите си, а подобни услуги се харесват най-вече на онези, които вече използват обществен транспорт.
„Стойността на MaaS не е в това да надделее над удобството на личния автомобил, което е доста нереалистично, а в създаването на мултимодална опция за пътуване, която предлага на хората да станат част от една инициатива, целяща създаването на по-подходящо за живот, социално включващо и устойчиво бъдеще“, пишат в изследването си Елена Алявина, Александорс Никитат и Ерик Чуаму Нджоя от Университета в Хъдърсфийлд във Великобритания.
За Хиетанен е ясно, че индустрията все още е в зародиш и реалното обещание за „мобилност като услуга“ ще излезе на преден план, когато се комбинира с определени автономни (да се надяваме и електрически) превозни средства.


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове