Facebook се сблъсква с проблеми с властите, с регулаторите и потребителите на няколко континента. Част от най-големите критики обаче идват от близо - САЩ.
През последните седмици и месеци редица конкуренти от Силициевата долина започнаха да говорят срещу гиганта в сферата на социалните мрежи. Някои засегнаха стари теми, а други реагираха на разкритията относно начина, по който тя събира и опазва личните данни на потребителите. Сред темите се оказа и манипулативното съдържание в платформата ѝ. В списъка с критици попаднаха главният изпълнителен директор на Apple, експерт по изкуствен интелект на Google, както и няколко бивши служители на Facebook, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Зад всичко това стоят множество фактори, твърдят анализатори - от истинска загриженост до желание за привличане на вниманието на регулаторите и властите към Facebook, т.е. далеч от техните собствени компании.
“Те са проблемът, не ние” - това е стратегията, която повечето компании са използвали, твърди Роджър Кей, президент на фирмата за пазарни проучвания в сферата на технологиите Endpoint Technologies Associates.
Критиките станаха далеч по-големи на фона на разкритията в средата на март, че потребителски данни от Facebook, попаднали без разрешение в Cambridge Analytica, са използвани за кампанията на Доналд Тръмп преди изборите в САЩ през 2016 г. Индицентът разпали дългогодишните притеснения относно практиките за защитата на личните данни от Facebook и други технологични компании.
Миналата сряда главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук отправи критики към компании като Facebook и Google заради практиките в събирането на лична информация през няколко различни продукта и използването на данните за изграждането на потребителски профили. Кук, който отдавна се опитва да разграничи Apple от проблемите със сигурността на данните, се фокусира върху продаването на устройства с базирания на рекламите бизнес на Facebook и Google, който е изграден около потребителската информация.
Запитан какво би направил, ако беше на мястото на главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг, Кук заяви: “Нямаше да съм в неговата ситуация”. Той призова за регулация на данните и защитата им, посочвайки, че компаниите са се провалили в саморегулацията и ограничаването на това, което събират за хората. Освен това заяви, че Apple ще засили своите усилия в сферата на защита на данните.
Facebook и Google са отказали да коментират. Зукърбърг се извини за случая с Cambridge Analytica. Той каза, че ще разгледа нарушенията, извършени от разработчиците на приложения и обеща засилване на инструментите за защита на данните.
Дни по-рано Франсоа Коле, инженер на изкуствен интелект в Google, се опита да очертае разликата между неговата компания и Facebook. Той написа в Twitter, че продуктите на Google, като търсачката и Gmail, помагат на потребителите “да правят повече, да знаят повече”. По думите му нюзфийдът на Facebook “манипулира вашия светоглед и се опитва максимално да ви губи времето”. В блога си Коле коментира защо вярва, че двигателите на търсачката са по-малко опасни от тези на социалните мрежи. Той отказва да коментира повече по темата.
Майкъл Пачтър, дългогодишен технологичен анализатор в Wedbush Securities, твърди, че коментари като този на Кук “се възползват от неприятната ситуация във Facebook”.
Начинът, по който се развиха събитията, силно контрастира на дългогодишния статус на Facebook на любимец на индустрията. История му на създадена в общежитие фирма и легендарния ѝ възход е нещо, което технологичните предприемачи и инвеститори се опитват да повторят. Зукърбърг твърди, че голямата мисия на Facebook е да свърже света.
Проблемите с имиджа на социалната мрежа започнаха още по време на президентските избори в САЩ през 2016 г., когато се появиха разкрития, че в платформата е разпространявана манипулативна информация, а Русия е ползвала инструментите на компанията, за да повлияе на общественото мнение в САЩ. Москва отрече да се е намесвала в изборите, а президентът Доналд Тръмп многократно отрече каквото и да било тайно споразумение. Това доведе до по-широка дискусия за другите вредни въздействия на социалната мрежа.
През януари главният изпълнителен директор на Salesforce.com Марк Бениоф, чиято компания продава бизнес софтуер, заяви, че фактът, че хората се пристрастяват към Facebook, означава, че платформата трябва да бъде регулирана като причинител на здравен проблем. По думите му това трябва да се случва по начина, по който се регулира тютюневата индустрия.
Някои от най-големите критики дойдоха от хора, които познават Facebook много добре. През ноември Шон Паркър, президент на Facebook, заяви, че директорите на компанията, включително и той, са “използвали слабите места на човешката психология”, като са създали платформа, изградена на социалното валидиране. Паркър не е отговорил на запитванията за коментар.


Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
преди 7 години Не, не е проблем сигурностна информацията... Това им е целта, всъщност - да събират данни.Шаранчетата си мислят, че има едни много добрички хора, които им осигуряват безплатни чатове, снимчици, пощички....Да, да... точно така е, да..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години До 1 Най добрия защитник на Фейсбуук са 2 милиарда потребители и почти никои не се е отказал от него Но наистина сигурността на информацията е проблем но това не е проблем само на Фейсбуук а на целия технологичен сектор И трябва да си го решат всички заедно отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години В Щатите стана норма някой като сгафи нещо и абсолютно всички да му се нахвърлят като глутница озверели вълци... отговор Сигнализирай за неуместен коментар