Забавените големи инфраструктурни проекти трябва да бъдат спасени с фазиране – прехвърляне на несвършената работа от периода 2007-2013 към 2014-2020 г. Това каза пред телевизия Bulgaria On Air Бианка Тошева, експерт по усвояване на евросредствата.
Припомняме, че Европейската комисия прие преработени Насоки за приключване на оперативните програми по предишния програмен период (2007 -2013), според които средствата по тях ще могат да бъдат изразходвани до края на 2015 година. Бяха опростени и изяснени процедурите, които определят как проекти могат да бъдат "фазирани".
Бианка Тошева разясни, че първоначално Еврокомисията е искала за разделянето на даден проект да има някаква негова част, която да е функционално завършена, но сега това изискване е отпаднало. Това ще позволи да продължи работата по проектите не само на България, но и на други европейски страни, които не могат да бъдат спасени до края на годината.
Например Западната дъга на Околовръстния път на София е проект, който вероятно ще се наложи да премине процедурата по фазиране, даде пример експертът.
Тя припомни, че към април 2015 г. България е на 22-ро място по усвояване на еврсредства и въпреки че има малък напредък в класацията си оставаме на едно от последните места в ЕС.
„След 2007 г. се учехме да боравим с финансовите инструменти на ЕС и да провеждаме адекватни политики. Многото промени в законодателството, включително в ЗОП, който пак ще се променя, както и процедурите по отчуждаване допълнително забавиха тези процеси“, заяви експертът.
„В предишния програмен период имаше много причини, довели до забавяне – например смениха се три правителства. Имаше замразяване и стопиране на проекти - например лотове на магистрала „Струма“, които в крайна сметка се реализираха. Проектите по „Хемус“ също бяха стопирани за дълги периоди от време“, заяви Ивайло Константинов, изпълнителен директор на „Юнион Ивкони“ . Така той отчете, че не само административните, а и чисто политическите решения са се отразили на проектите.
Направеното обаче не може да не бъде оценено, отбеляза Константинов. Той отчете, че реализирането на транспортните проекти оптимизира пътната инфраструктура и бизнеса в целия транспортен бранш, включително и железницата.
Бианка Тошева отбеляза, че като цяло имаме проблем заради лошото планиране и управление на риска при големите проекти. Според нея трябва да има експертна комисия, която да се занимава с управлението на риска на стратегически инфрастуктурни проекти от национално значение, за да се предотврати изкривяването в изпълнението.
В жп инфраструктурата правим нещата на парче, посочи още един проблем тя.
Вижте още във видеото:
Още видео материали можете да гледате в сайта на Bulgaria On Air


Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници