Забавените големи инфраструктурни проекти трябва да бъдат спасени с фазиране – прехвърляне на несвършената работа от периода 2007-2013 към 2014-2020 г. Това каза пред телевизия Bulgaria On Air Бианка Тошева, експерт по усвояване на евросредствата.
Припомняме, че Европейската комисия прие преработени Насоки за приключване на оперативните програми по предишния програмен период (2007 -2013), според които средствата по тях ще могат да бъдат изразходвани до края на 2015 година. Бяха опростени и изяснени процедурите, които определят как проекти могат да бъдат "фазирани".
Бианка Тошева разясни, че първоначално Еврокомисията е искала за разделянето на даден проект да има някаква негова част, която да е функционално завършена, но сега това изискване е отпаднало. Това ще позволи да продължи работата по проектите не само на България, но и на други европейски страни, които не могат да бъдат спасени до края на годината.
Например Западната дъга на Околовръстния път на София е проект, който вероятно ще се наложи да премине процедурата по фазиране, даде пример експертът.
Тя припомни, че към април 2015 г. България е на 22-ро място по усвояване на еврсредства и въпреки че има малък напредък в класацията си оставаме на едно от последните места в ЕС.
„След 2007 г. се учехме да боравим с финансовите инструменти на ЕС и да провеждаме адекватни политики. Многото промени в законодателството, включително в ЗОП, който пак ще се променя, както и процедурите по отчуждаване допълнително забавиха тези процеси“, заяви експертът.
„В предишния програмен период имаше много причини, довели до забавяне – например смениха се три правителства. Имаше замразяване и стопиране на проекти - например лотове на магистрала „Струма“, които в крайна сметка се реализираха. Проектите по „Хемус“ също бяха стопирани за дълги периоди от време“, заяви Ивайло Константинов, изпълнителен директор на „Юнион Ивкони“ . Така той отчете, че не само административните, а и чисто политическите решения са се отразили на проектите.
Направеното обаче не може да не бъде оценено, отбеляза Константинов. Той отчете, че реализирането на транспортните проекти оптимизира пътната инфраструктура и бизнеса в целия транспортен бранш, включително и железницата.
Бианка Тошева отбеляза, че като цяло имаме проблем заради лошото планиране и управление на риска при големите проекти. Според нея трябва да има експертна комисия, която да се занимава с управлението на риска на стратегически инфрастуктурни проекти от национално значение, за да се предотврати изкривяването в изпълнението.
В жп инфраструктурата правим нещата на парче, посочи още един проблем тя.
Вижте още във видеото:
Още видео материали можете да гледате в сайта на Bulgaria On Air


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО