Цените на бензина и електроенергията в България са сред най-ниските в ЕС, показват данни на уеб сайта energy.eu.
Цената за битовите потребители на електроенергия у нас е най-ниска, като е 0,0865 евро на киловатчас, изчислени на база годишно потребление от 3 500 киловатчаса.
Цената на електроенергията за промишлени производители у нас е втората най-ниска след цената във Франция и е 0,0635 евро на киловатчас на база потребление от 2 000 мегаватчаса годишно. Втори сме и при индустриалните потребители на 24 000 мегаватчаса годишно, като тук цената е 0,0496 евро на киловатчас, като с по-ниска цена е Естония.
При безоловния бензин 95 България е 5-тата най-евтина страна с 1,258 евро на литър с ДДС, като най-ниски са цените в Кипър с 1,212 евро/литър, а Полша, Румъния и Естония са с близки до нашата цена. Най-скъп е литърът в Холандия, където достига 1,654 евро с ДДС. Цените ни са с 4,6 евроцента на литър по-високи от кипърските и с 39,6 евроцента на литър по-ниски от холандските.
Цените на дизела у нас са по-ниски от тези в 17 други страни и по-високи от тези в 9 страни на ЕС, като са 1,304 евро на литър с ДДС. У нас те са с 13,3 евроцента по-високи от най-ниските, а именно люксембургските, и с 29,5 евроцента по-ниски от най-високите - британските, които са 1,599 евро/литър.
Бензинът и дизелът са свързани с борсово търгуваната стока петрол, като при определени нива на акцизите в ЕС и сравнително близки стойности на ДДС е трудно да бъдат много по-ниски. Ако те бъдат много ниски у нас, това може да стане само с държавно субсидиране, което би се обърнало срещу държавата, тъй като от него ще се възползват транзитно преминаващите и живеещите в съседните държави.
Прави впечатление ниската цена на електроенергията у нас, включително за битови и промишлени производители, което обяснява съсредоточаването на нови инвестиции в енергоемки производства като производство на стъкло (Шишеджам и Дружба Стъкларски заводи), алуминий (Алкомет), добив на цветни метали (Аурубис, КЦМ Пловдив и ОЦК), керамична промишленост, циментови заводи и стоманодобивни (Стомана и Промет Стийл).
Прави впечатление и близостта на цените на енергоносителите в България, Естония, Литва и Латвия, което прави четирите страни конкуренти при привличане на инвеститори в енергоемки производства.
| Държава | Цени на бензин 95 безоловен към 22 март 2011 г. | Цени на дизел към 22 март 2011 г. | ||
| Цена с ДДС в евро | Цена без ДДС в евро | Цена с ДДС в евро | Цена без ДДС в евро | |
| Холандия | 1,654 | 1,390 | 1,393 | 1,171 |
| Дания | 1,633 | 1,306 | 1,513 | 1,210 |
| Франция | 1,620 | 1,355 | 1,450 | 1,212 |
| Гърция | 1,620 | 1,317 | 1,414 | 1,150 |
| Белгия | 1,566 | 1,294 | 1,422 | 1,175 |
| Португалия | 1,565 | 1,272 | 1,411 | 1,147 |
| Финландия | 1,550 | 1,260 | 1,365 | 1,110 |
| Италия | 1,530 | 1,275 | 1,421 | 1,184 |
| Великобритания | 1,526 | 1,272 | 1,599 | 1,333 |
| Германия | 1,523 | 1,280 | 1,427 | 1,199 |
| Швеция | 1,513 | 1,210 | 1,564 | 1,251 |
| Ирландия | 1,445 | 1,194 | 1,385 | 1,145 |
| Словакия | 1,421 | 1,184 | 1,332 | 1,110 |
| Чехия | 1,391 | 1,159 | 1,366 | 1,138 |
| Австрия | 1,369 | 1,141 | 1,355 | 1,129 |
| Унгария | 1,362 | 1,090 | 1,347 | 1,078 |
| Малта | 1,340 | 1,136 | 1,280 | 1,085 |
| Испания | 1,297 | 1,099 | 1,282 | 1,086 |
| Литва | 1,280 | 1,058 | 1,207 | 0,998 |
| Словения | 1,279 | 1,066 | 1,237 | 1,031 |
| Люксембург | 1,270 | 1,104 | 1,171 | 1,018 |
| Латвия | 1,262 | 1,034 | 1,284 | 1,052 |
| България | 1,258 | 1,048 | 1,304 | 1,087 |
| Естония | 1,252 | 1,043 | 1,307 | 1,089 |
| Румъния | 1,248 | 1,006 | 1,265 | 1,020 |
| Полша | 1,239 | 1,007 | 1,222 | 0,993 |
| Кипър | 1,212 | 1,054 | 1,235 | 1,074 |
| Държава | Електрическа енергия в евро на киловатчас към 30 септември 2010 г. | ||
| За домашни потребители | За индустриални потребители на 2 000 Mwh годишно | За индустриални потребители на 24 000 Mwh годишно | |
| Дания | 0,2462 | 0,0948 | 0,0890 |
| Германия | 0,2282 | 0,1134 | 0,0848 |
| Италия | 0,1946 | 0,1224 | 0,1009 |
| Австрия | 0,1937 | 0,1031 | 0,0754 |
| Белгия | 0,1896 | 0,1070 | 0,0779 |
| Люксембург | 0,1852 | 0,1145 | 0,0687 |
| Холандия | 0,1735 | 0,1103 | 0,0925 |
| Испания | 0,1720 | 0,1082 | 0,0808 |
| Ирландия | 0,1714 | 0,1152 | 0,0799 |
| Унгария | 0,1697 | 0,1314 | 0,0961 |
| Португалия | 0,1668 | 0,0935 | 0,0697 |
| Кипър | 0,1666 | 0,1592 | 0,1113 |
| Словакия | 0,1566 | 0,1380 | 0,1081 |
| Малта | 0,1471 | 0,1231 | 0,0741 |
| Чехия | 0,1455 | 0,1138 | 0,0942 |
| Швеция | 0,1450 | 0,0715 | 0,0602 |
| Полша | 0,1357 | 0,0957 | 0,0849 |
| Великобритания | 0,1347 | 0,9690 | 0,0837 |
| Словения | 0,1324 | 0,0958 | 0,0913 |
| Финландия | 0,1287 | 0,0681 | 0,0559 |
| Франция | 0,1215 | 0,0619 | 0,0519 |
| Латвия | 0,1089 | 0,0885 | 0,0695 |
| Гърция | 0,1061 | 0,0946 | 0,0790 |
| Румъния | 0,1027 | 0,0847 | 0,0595 |
| Литва | 0,0953 | 0,0747 | 0,0730 |
| Естония | 0,0928 | 0,0645 | 0,0449 |
| България | 0,0865 | 0,0635 | 0,0496 |
Свързани компании:


Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола


преди 14 години Леле мале "пътуващото" по света "умно" парче?! И що при 2-3 пъти по ниска производителност заплатата е 8-12 пъти по ниска?! И по кои бензиностанции работят по 3-4 човека, в тея дето може и да се нахраниш.Излез от село и виж по-колко човека са на "Петрол". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Ти явно си от тъпите парчета които коментират без да знаят що е то производителност на труда? В България една работа се върши обикновено от 2-3 пъти повече персонал отколкото в "белите държави". А господина Костов ако имаше малко пипе между ушите щеше да знае, че по бензиностанциите в БГ работят обикновено 3-4 човека, в Зап. Европа по 1-2, докато в САЩ е 0-1... Последното е възможно защото се плаща обикновено с кредитна карта на самата бензоколонка и автоматично ти се дава разписка... Аман от дърдорковци, които нито са учили както трябва нито са пътували достатъчно по света за да знаят кое как и защо е така! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Хубави таблици...а защо няма таблицата със стандарта на живот в ЕС, или със заплатите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Светът е отворен - пожелавам ти успех в Москва :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Днес г-н Костов много точно каза на ДРУГАРКАТА от бТВ...нека се кажат три цифри...цената на която "ЛукОйл" калкулира петрола, работната заплата на работниците в рафинерията и на тези на бензиностанцийте за да се сравнят тези показатели с тези в "белите" държави.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Ти си "супер" икономист! Сигурно си Сити Груп или поне в НР?! и то поне директор на ... ! Знаеш ли колко е цената на бензина в най-скъпия град...в Москва?! Това за такива като теб няма значение... но да ти кажа 0,90 американски цента! Всъщност хората работещи като "писачи" по форумите явно доста добре заработват . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години с радост бих видял и някой твой анализ. с една дума - тръпна. Не мога да разбера какви хора пишат тук и имат ли понятие от икономика и пазар? Цената на бензина НЯМА нищо общо с доходите ви. Ако не ви харесва - заминавайте при ЧавесВиж, ако се докаже картел между бензиностанциите е друго. До тогава приказки като "всички знаят", "платени статии" и тн не важат - нямат икономическа логика отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Стига с тия анализи на заплатите - петролът е БОРСОВО ТЪРГУВАНА СТОКА. Цената му не зависи от заплатата на когото и да било. По твоята логика какво - тук литър бензин 20 стинки ли трябва да струва? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години НЯМААА...На "мАриянчето" и на такивата като него не се плаща да правят анализ на заплатите , а да доказват "необходимостта" от повсеместно повишаване на всичко. Затова не обаквайте тОй и такива като него да правят анализ на реалните неща. Тук ще се цитират, цифри, таблици и графики и кво ли не...явно сега "порйчката" е от ЕРПтата за да оправдаят желянието за ново повишаване на цените на тока. Ей туй в БГ няма нужда да внасяме предатели и родоостъпници и мекерета!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Нормално е добивните отрасли да са в страната. Но е факт, че в инвестициите в индустрията са в енергоемки отрасли, но наи-вече в такива, в които се разчита на евтина работна ръка. Там имаме предимство пред останалите страни членки - заплатите ни са най-ниски. А основният ни конурент за този тип инвестиции са румънците. Балтийските страни се справят доста по-добре в привличането на качествени инвестиции.Статията е прогрес с публикацията в блога на Георги Ангелов, където имаше две таблици с цени на нещо толкова волатилно като цените на горивата и очаквания за анализ. Няма как да стане без подробна разбивка на начина на ценообразуване - каква част от цената на горивата отива в държавата, каква в търговците. Каква е динамиката на центите и т.н. Сега е ясно, че цените са по-ниски от средното за ЕС (както при повечето стоки и услуги), но са най-високи с оглед на покупателната способност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар