IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В България отново се произвеждат автомобили

Днес бе открит и заработи заводът на „Литекс моторс“ край Ловеч, където се сглобяват коли на китайската компания Great Wall Motor

16:22 | 21.02.12 г. 17
Автор - снимка
Създател
<p>
	Премиерът Бойко Борисов преряза лентата на първият произведен у нас автомобил Great Wall. <em>Снимка: Automedia.bg&nbsp;</em></p>

Премиерът Бойко Борисов преряза лентата на първият произведен у нас автомобил Great Wall. Снимка: Automedia.bg 

От Диян Пенев, Automedia.bg

След 16-годишно прекъсване от днес в България отново се произвеждат автомобили, след като новопостроеният завод в ловешкото село Баховица заработи.  

Колите са китайски - производство на автомобилния гигант Great Wall Motor (GWM)*, който е партньор на българската компания „Литекс моторс“.

Серийното производство на автомобилите стартира на пълни обороти веднага след откриването. Първоначално в Баховица ще се сглобяват три модела на Great Wall Motor, които ще се продават както у нас, така и в чужбина. Моделите са сертифицирани във Великобритания, покриват нормата Евро 5 и европейските стандарти за безопасност.

Още през следващата година, заедно с компактния Voleex С10, кросовъра Hover H5 и пикапа Steed, на поточните линии в Баховица ще бъдат качени моделите Voleex С30, Voleex C20R и Hover H6.

Планът предвижда произведените в България коли първоначално да задоволяват търсенето у нас и околните страни, а след това и в останалите част на Европа.

В завода към момента са заети над 120 души, като средната възраст на операторите е 19 години, а на инженерите е 25 години.

Плановете предвиждат през 2012 година в завода да бъдат произведени около 2000 коли. До 2014 година, когато в Баховица ще работят около 2000 души, капацитетът на завода трябва да достигне производството на 50 000 автомобила, които ще се продават в цяла Европа. Ще се произвеждат и автомобили Great Wall с десен волан, които ще се изнасят за пазара във Великобритания.

До момента в предприятието са инвестирани 55 млн. лева, като в тази сума не се включва стойността на земята, върху която е изградена фабриката. Според главния изпълнителен директор на "Литекс моторс" Илия Терзиев общата инвестиция трябва да достигне 150-160 млн. лева до приключването на проекта през 2017 г.

Завършен е първият етап на завода – цехът, в който се сглобяват колите. През 2014 година трябва да бъде завършен и етап две, който включва заваръчен и бояджийски цех.

Марката вече има 17 дилърски центъра в България, а досега са продадени над 300 коли (доставени от Китай). Дилърства има още в Албания, Черна гора и Македония, а в момента се изгражда и шоурум в Сърбия. Обмисля се и възможността за дилърство в Румъния, въпреки че там се произвеждат автомобилите на най-големия конкурент на китайската марка – Dacia.

По повод бъдещото конкуриране между двете марки, маркитинг директорът на „Литекс Моторс“ Иво Деков заяви: „Убеден съм, че българчетата в нашия завод могат да правят по-качествени автомобили от румънските или сръбските си връстници".

Той допълни, че България е избрана, тъй като се намира на стратегическо място, има сравнително евтина работна ръка и е част от ЕС.

Стана ясно още, че предстои да бъдат проведени разговори с български поддоставчици и производители на части и компоненти, които да станат част от проекта. Очаква се край завода да се изгради цял индустриален парк, като част от влаганите части (седалки, ауспуси, джанти) се произвеждат в България.

На откриването на завода присъстваха Ван Фън Йн, президент и изпълнителен директор на GWM, Гуо Йеджоу, посланик на Китай в България, министърът на икономиката Трайчо Трайков и премиерът Бойко Борисов, който преряза лентата на първият произведен у нас автомобил Great Wall.

„Поне милиард евро китайски инвестиции ще влязат в България, а този завод е първата стъпка. Най-хубавото е, че от всеки изнесен навън автомобил държавата ще печели", заяви Борисов.

* GWM е единственият китайски автомобилен производител с типово одобрение на продуктите си за продажба на територията на Европейската общност. Компанията е най-големият частен производител и износител на автомобили от Китай. Great Wall оперира на най-големия автомобилен пазар в света, като реализира автомобилите си в над 120 страни по целия свят – Европа, Близкия Изток, Африка, Централна и Южна Америка, Азия, Австралия и др.

Още новини за автомобили четете в Automedia.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:17 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

7
rate up comment 1 rate down comment 1
rover
преди 12 години
Някои си мислят, че новата кола е най-добрата марка. Мой колега си купи ЗАЗ и на 20 км от Мототехника съединителят се пръсна и моторът с предавателната кутия паднаха на земята. Аз си купих нова Шкода, протече масло от двигателя, 4 пъти го сваляха, накрая смениха цилиндров блок, колянов вал....Имаме във семейстото един Опел Астра с онези мотори на Исузу. Вече е на 300 000 км и на 18 години. При минус 28 пали от раз. Външно е в идеално състояние( след смяна на прагове и вежди). Няма да си сменя мерцедеса в никакъв случай с китайче. Май някой не знаят, че в България преди време опитаха да пробият с едни китайски камиончета. Някой да ги вижда някъде? Така че, по-малко телешки възторг, а чакайте първите ентусиасти да ги купят, да мине време в експлоатация - пък тогава ще говорим.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 0
rover
преди 12 години
Хубаво е, че са разкрити работни места, дано тръгне добре. Продажбите на колите ще зависят в малка степен от сглобката. Ще видим какво са направили китайците, какви технологии са изпозвали за направата на тези автомобили. Няма да им е лесно да се справят с утвърдените марки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 1
doba28
преди 12 години
Аристотелеее..., Аристотелееее, Аристотелееее.......Аристотеле ...По-добре ЗАЗКА!?!:)Май отдавна не си карал нещо такова, ако въобще си карал соц.кола?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 7 rate down comment 0
Antonov86
преди 12 години
Дано тази инвестиция даде началото на нещо, което трябваше да се случи много отдавна - строеж на фабрики, инвестиции в производство, а не в молове!Това е начинът за повишаване производителността на труда и по-висока добавена стойност в икономиката. Успех на завода и дано съживи и други по-малки ниши в икономиката покрай него :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 0
dean.jordanov
преди 12 години
Съгласен съм и се надявам наистина да изпълнят обещанието за 2000 работни места ОБАЧЕ да са БЪЛГАРИ, а не китайци внос.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 0
ABBA
преди 12 години
Хаирлия да е :) Дано китайците докарат още пари и работа :) И хай-тек в бъдеще!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 1
aristotel
преди 12 години
Приветствам това което се направи. Да трябва да се пускат фабрики и заводи и с поддоставчиците ще се отвори още работни места. Това ще раздвижи икономиката на България и най-вече ние сме ПОЧТИ единствената страна в която няма производство на автомобили. ДА някой ще каже КИТАЙСКИ, НО не трябва да виним за качеството др. и да ги сравняваме с евтините китайски стоки (имиджа), А самите себе си. ЗАТОВА качеството трябва да бъде сравнивмо с 5 както е на ХЮНДАЙ. да първоначално може и 2 както е на VW но да се гонят 5 г. Защото, от нашите работници зави си качеството. Някой ще каже АМА тези много харчат ДА вярно малко повече от VW, ФОРД, НО са български и има опции за ГАЗ пропан бутан и впослетствие на МЕТАН. И др. потдръжката ще бъде малко по-евтина и да напомня на някои По-добре нова ЗАЗКА, отколкото 15 форд, VW, АУДИ, СЕАД, ШКОДА, защото целия автомобилен парк е от 15 г. и нагоре ТРОШКИ. така, че УСПЕХ ЛИТЕКС
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още