Големите модни марки в световен мащаб все по-често ще избират да шият дрехите си в България. Налице е тенденция за оттегляне на големите световни брандове, които традиционно са избирали да шият моделите си в Китай, към Южна Европа, а фокусът им пада върху инвестициите в Балканите – главно страни като България, Румъния и Македония.
Това коментира Бертрам Ролман, заместник-председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ) и член на борда на директорите на Euratex пред БНР.
Той посочи няколко основни причини, които са фактор за оттеглянето на много брандове от шивашката промишленост в Китай. Първият е, че през последните три години заплатите в Китай са се повишили, а също и изискванията към условията на труд от страна на китайските власти. А това бяха основните конкурентни предимства на Китай, които в момента стават и основна причина за оттеглянето на редица фирми от този пазар.
Друг основен фактор е увеличението на транспортните разходи от и до Китай.
Същевременно България запазва своята конкурентоспособност заради ниските работни заплати, а и заради изградения имидж на висок професионализъм. В Гърция и Турция трудовото възнаграждение е доста по-високо от това у нас. В Македония заплащането е почти същото, в Румъния малко по-високо, но сравнимо.
Въпреки многото оттеглящи се фирми Ролман е на мнение, че засега Китай отстоява позициите си на лидер в областта на шиенето на ишлеме. Причината затова е големият брой работна ръка.
„В Китай все още се поръчва много. Около 12 млн. души шият там за Европа. А това горе-долу представлява цялото активното население на България, Сърбия, Македония и Албания. Затова мисля, че започналото оттегляне от Китай дава шанс не само на България, но и на цяла Югоизточна Европа“, пояснява той.
По думите му Китай остава интересна дестинация за фирмите с огромни поръчки, но все повече се отбягва от тези, които правят по-малки серии елитни маркови облекла. Затова все по-често някъде из гънките на костюмите за световноизвестни френски и немски марки, ще видите срамежлив надпис „Произведено в България”.
"Индустрията на лукса публично продължава да твърди, че продуктите й са произведени в съответните западни страни. Така оправдава баснословните си цени и прикрива големите маржове между тях и ниското заплащане за изработката им зад граница", уточнява той.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?