IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Търговските вериги не са променили договорите с доставчиците си

Българските производители започнаха да се примиряват с господстващото положение на веригите, коментира представител на месопреработвателния бранш

14:27 | 17.04.13 г. 3
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Договорите между големите търговски вериги у нас и доставчиците не са се променили, въпреки че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) препоръча на веригите да въведат облекчения в контрактите си с българските производители, за да бъдат създадени условия за пазарна конкуренция. За това алармира Мариана Кукушева, член на Управителния съвет и председател на асоциацията на хлебопроизводителите пред Investor.bg.

Припомняме, че през 2012 г. антимонополният регулатор препоръча премахването на някои клаузи от договорите и общите условия на търговските вериги и техните доставчици, които бяха свързани главно с некоректно ценообразуване от страна на веригите на доставяните за тях стоки.

Това се случи, след като още през февруари 2011 г. комисията установи, че "Метро кеш&кери България" ЕООД, "Билла България" ЕООД, "Кауфланд България" ЕООД, "Хит хипермаркет" ЕООД, "Максима България" ЕООД и "Пикадили" АД са координирали политиката си спрямо доставчици на стоки при определяне на цени, отстъпки, размера на таксите за достъп до търговските площи и др.

Самите вериги предложиха да премахнат клаузи от договорите си с доставчиците, за да избегнат глобите, които КЗК можеше да им наложи.

Близо година по-късно представители на хранително-вкусовата промишленост са категорични, че подобни промени в контрактите не са въведени и няма признаци за въвеждането им в бъдеще.

„По сведения, получени от мои колеги, на този етап няма промяна в договорите на доставчиците. Работната среда, в която е поставен българският производител, продължава да страда. Така се случва, когато липсват реални санкции, а се дават единствено препоръки, които са с пожелателен характер“, заяви категорично Кукушева.

Същевременно представител на месопреработвателния бранш, пожелал анонимност, потвърди информацията на Кукушева.

Той заяви, че до този момент препоръката на КЗК не е спазена, дори напротив. Българските производители продължават да плащат „входни такси“, за да бъдат излагани по щандовете на големите вериги и дори заплащаното от тях е по-високо от преди.

„Българските производители започнаха да осъзнават, а някои от тях дори да се примиряват, с господстващото положение на веригите. Проблемът обаче си остава – за да могат да излагат стоките си по щандовете, те са принудени да ги продават много под пазарната им себестойност, а същевременно свиват бизнесите си и оптимизират персонала си“, допълва източникът.

„Ако не се вземат спешно някакви регулаторни мерки и малките квартални магазини не бъдат стимулирани, българският производител е обречен на гибел“, допълва още представителят на месопреработвателния сектор.

Миналата седмица КЗК съобщи, че е стартирала проверки във връзка с препоръчаните от нея мерки за стабилизиране на условията за пазарна конкуренция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:06 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 2 rate down comment 1
Анонимен_1981
преди 10 години
Бъдете националисти и непазаруваите в голямите хипермаркети !!Те изнесоха парите на България и продължават да го правят ...Докога ще позволяваме тези монополи да ни ограбват с тяхните си игри с продажните си политици!! ОСЪЗНАИТЕ СЕ!!!!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 1
Анонимен_1981
преди 10 години
Зад кой стоиш?????На тези вериги знаеш ли колко им пука зад кой стоиш?Те са тука да ти взмат парите и да ги вкарат в икономиката на страната в която им е седалището и да отидат в пенсионата система на германеца,французина и т.н После като се чудиш защо бабати взима 100лв пенсия а Германеца 1000евро да се присетиш др.път като пазаруваш в Кауфланд
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 1
бай Промо
преди 10 години
Проблемът на нашенските производители е, че искат да продават *** като големите вериги, обаче нямат техническата възможност.Истината е, че БГ доставчиците освен че са икономически неконкурентноспособни са и неграмотни.Как да не можеш да вземеш манджата на големите вериги, където и да ги пипнеш издишат отвсякъде.1. Почти никой няма телешко филе2. Телешкият им салам е от свинка кожа и пилешки кости, наред с оцветителите за имитация на телешко3. Доматите им са пластмасови, в буквалния смисъл (консервирани с етилен) ... както и краставиците, и зелето и т.н.4. Консервите са в кутии с вътрешна обшивка от бифенол А -полимерен естроген -канцероген според всички представи на микробиологията.5. Безалкохолните са пародия на ужасите6. Нямат нито един нормален пълнозърнест хляб и пълнозърнести бисквити7. Колата е от високо фруктозен царевичен сироп ...с живак, ако някой има представа какво значи това.Ако човек се позагледа малко, ще види че това не е свободна ниша, а паралелна вселена
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 12 rate down comment 3
rover
преди 11 години
Да спрат да реват, а да си помогнат сами. Има доста фирми, които работят с по-малките магазини. Лично аз не намирам във веригите някои неща, а ги купувам от кварталните магазини. Да си направят и вериги от собствени магазини. Не е кой знае колко трудно. Досега трябваше да свършат тази работа. Всеки иска мерки, които да го поставят в привилегировано положение. Да си видят и качеството. Колбасите може и от месо да ги правят, ама са безвкусни, защото месото е от майната си. Същото е и с млечните продукти.Нямат постоянно качество и вкус. Пилетата са *** - охладени и т.н.И на мен не ми е удобно от китайските стоки, ама се справям някак си. Не пиша глупости за мита, преференции...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 17
meto76
преди 11 години
Никой не пречи на българските производители да си продават стоките извън големите вериги.Ако клаузите бъдат променени това ще означава по-скъпи стоки за българските потребители.Ние чии интереси да защитаваме на производителите или на потребителите.По-високите цени, които искат да им се плащат производителите от търговците ще означават по-високи цени за потребителите. В случая стоя твърдо зад големите вериги.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 20 rate down comment 2
Hris0 Hrist0v
преди 11 години
Хората навън са решили по много елементарен начин този проблем. Не отправят препоръки, а налагат глоби. Майкрософт ако не се лъжа последно ги глобиха с 1 млрд долара, за неспазване на инструкции. Е ние сме в БГ де, тук глоби се налагат на кокошкарите на пазара, на големите се отправят препоръки и молби.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още