Нужна ли е приватизацията на „Товарни превози“ точно в този момент, попита Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни компании, по време на заседанието на обществения съвет към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Основната тема беше състоянието на българските железници.
Според Ананиев тепърва товарните железопътни превози в Европа ще се развиват. „Дунав мост“ 2 ще заработи през юни, предстои откриването на тунел под Босфора, както и въвеждането на евровинетка“, коментира той.
Той предложи разработването на планове за развитие и да не бъде извършвана продажбата на дружества в състава на БДЖ „на всяка цена“.
Именно липсата на програми за развитие в средносрочен и дългосрочен период са в основата на тежкото състояние на железниците у нас, коментира и представителят на железопътния синдикат към КТ „Подкрепа“ Зоринчо Йорданов.
Приватизация = фалит
Приватизацията на „Товарни превози“ може да доведе до фалит на целия холдинг, смятат от „Гражданска инициатива за обществен жп транспорт“. Причината е, че се реже „по-здравата част от компанията“.
„Загубите от фалит на БДЖ ще бъдат по-големи от субсидията за компанията“, коментира представителят на организацията Веселин Кирев. Той изчисли, че загубите от замърсяването заради по-големия автомобилен трафик, катастрофите и нарушаването на инфраструктурата, ще бъдат 205 млн. лева годишно. В същото време субсидията за жп компанията е 170 млн. лева, допълни още той.
Спирането на приватизацията на „Товарни превози“ ще бъде част от процеса на оздравяването на БДЖ, коментира синдикалният представител Петър Бунев. Той посочи още, че дружеството не е на загуба през миналата година, макар и такива данни да бяха показани.
През миналата година са правени ремонти на състава, което е коствало разходите. Освен това в депата на „Товарни превози“ има скрап на стойност 20 млн. лева, а в активите на дружеството са и 350 апартамента, които биха могли да бъдат продадени, допълни още Бунев.
По бизнес план „Товарни превози“ трябваше да превози 12 млн. тона товари през 2012 година, но това не се случи и дружеството е на загуба, отчетоха от Министерството на транспорта и допълниха, че от фалита на „Кремиковци“ дружеството не е било на печалба.
Ниската скорост и бавното превозване на стоките пък беше изтъкнато като проблем на товарния жп транспорт от Никола Христов, председател на Българска асоциация на корабните брокери и агенти. Според него средната скорост по жп линията между Русе и Варна е около 30 км/ч. Така, макар и по-изгодната цена, железниците губят по отношение на скоростта и бързината за превозване на товари. Липсват и товаро-разтоварващо оборудване на гарите, допълни още Христов.
Не автомобилният транспорт е причината за загубите на железопътния, смята от своя страна Койчо Русев, председател на Съюза на организациите в автомобилния транспорт. Според него и самият автомобилен транспорт страда от намаляването на товари и пътници.
Екологичните ползи от железопътния транспорт
По време на дискусиите представители на екологичните организации, които взеха участие в заседанието, посочиха, че в момента има много практики, които спират развитието на железопътния транспорт. Сред тях например е липсата на съгласуваност между разписанията на автобусите от градския и железопътния транспорт.
В същото време железопътният транспорт е екологичен, безопасен и обществен. Еколозите предложиха при анализ на нов инфраструктурен проект да бъдат разглеждани и железопътни алтернативи, както и концесиониране на малки линии, като например „Бургас – Поморие“, за което дори е заявен интерес.
Транспортният министър Кристиан Кръстев коментира, че подкрепя идеята за концесии и поиска желаещите да представят конкретните си предложения, в които е направен и анализ на позитивите от отдаването на железницата на концесия, в министерството. Кръстев уточни, че железниците са били винаги приоритет на транспортното министерство, особено и заради екологичните ползи от този вид транспорт.


Авария остави район на Варна без вода днес в събота
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Над 12 000 именици във Варна празнуват на Никулден
Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Новата стратегия за сигурност на Тръмп атакува съюзниците, а не враговете на САЩ
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Земетресение разлюля Румъния тази сутрин
"Арапя" отново наводнен, много вода и по пътищата в района на Царево ВИДЕО
Наводнени булеварди в Пловдив, свлачище на пътя Асеновград-Смолян
Вижте резултатите от официалния кантар на SENSHI 29
Николай Денков за счупеното доверие: Този начин на управление трябва да бъде наказан