Нужна ли е приватизацията на „Товарни превози“ точно в този момент, попита Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни компании, по време на заседанието на обществения съвет към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Основната тема беше състоянието на българските железници.
Според Ананиев тепърва товарните железопътни превози в Европа ще се развиват. „Дунав мост“ 2 ще заработи през юни, предстои откриването на тунел под Босфора, както и въвеждането на евровинетка“, коментира той.
Той предложи разработването на планове за развитие и да не бъде извършвана продажбата на дружества в състава на БДЖ „на всяка цена“.
Именно липсата на програми за развитие в средносрочен и дългосрочен период са в основата на тежкото състояние на железниците у нас, коментира и представителят на железопътния синдикат към КТ „Подкрепа“ Зоринчо Йорданов.
Приватизация = фалит
Приватизацията на „Товарни превози“ може да доведе до фалит на целия холдинг, смятат от „Гражданска инициатива за обществен жп транспорт“. Причината е, че се реже „по-здравата част от компанията“.
„Загубите от фалит на БДЖ ще бъдат по-големи от субсидията за компанията“, коментира представителят на организацията Веселин Кирев. Той изчисли, че загубите от замърсяването заради по-големия автомобилен трафик, катастрофите и нарушаването на инфраструктурата, ще бъдат 205 млн. лева годишно. В същото време субсидията за жп компанията е 170 млн. лева, допълни още той.
Спирането на приватизацията на „Товарни превози“ ще бъде част от процеса на оздравяването на БДЖ, коментира синдикалният представител Петър Бунев. Той посочи още, че дружеството не е на загуба през миналата година, макар и такива данни да бяха показани.
През миналата година са правени ремонти на състава, което е коствало разходите. Освен това в депата на „Товарни превози“ има скрап на стойност 20 млн. лева, а в активите на дружеството са и 350 апартамента, които биха могли да бъдат продадени, допълни още Бунев.
По бизнес план „Товарни превози“ трябваше да превози 12 млн. тона товари през 2012 година, но това не се случи и дружеството е на загуба, отчетоха от Министерството на транспорта и допълниха, че от фалита на „Кремиковци“ дружеството не е било на печалба.
Ниската скорост и бавното превозване на стоките пък беше изтъкнато като проблем на товарния жп транспорт от Никола Христов, председател на Българска асоциация на корабните брокери и агенти. Според него средната скорост по жп линията между Русе и Варна е около 30 км/ч. Така, макар и по-изгодната цена, железниците губят по отношение на скоростта и бързината за превозване на товари. Липсват и товаро-разтоварващо оборудване на гарите, допълни още Христов.
Не автомобилният транспорт е причината за загубите на железопътния, смята от своя страна Койчо Русев, председател на Съюза на организациите в автомобилния транспорт. Според него и самият автомобилен транспорт страда от намаляването на товари и пътници.
Екологичните ползи от железопътния транспорт
По време на дискусиите представители на екологичните организации, които взеха участие в заседанието, посочиха, че в момента има много практики, които спират развитието на железопътния транспорт. Сред тях например е липсата на съгласуваност между разписанията на автобусите от градския и железопътния транспорт.
В същото време железопътният транспорт е екологичен, безопасен и обществен. Еколозите предложиха при анализ на нов инфраструктурен проект да бъдат разглеждани и железопътни алтернативи, както и концесиониране на малки линии, като например „Бургас – Поморие“, за което дори е заявен интерес.
Транспортният министър Кристиан Кръстев коментира, че подкрепя идеята за концесии и поиска желаещите да представят конкретните си предложения, в които е направен и анализ на позитивите от отдаването на железницата на концесия, в министерството. Кръстев уточни, че железниците са били винаги приоритет на транспортното министерство, особено и заради екологичните ползи от този вид транспорт.


Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?