През октомври ще бъде готова новата оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) на алтернативен вариант на 15-километровия тунел на магистрала "Струма" в Кресненското дефиле. Това съобщи пред журналисти след заседанието на парламентарната комисия по регионална политика министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Павлова посочи, че по инициатива на Камарата на строителите в България (КСБ) проектът за дългия тунел, както и теренът, през който той трябва да мине, са били разгледани от екип чуждестранни геолози, представители на Българската академия на науките (БАН) и на Камарата. Препоръката им е да се реализира вариант на трасето с няколко по-къси тунела и виадукта, тъй като според тях 15-км съоръжение е опасно.
Припомняме, че през миналата година няколко браншови организации, сред които Камарата на строителите и Сдружението на пътните инженери и консултанти, поискаха да се преразгледа решението за строителство на дълъг тунел през Кресненското дефиле заради високите експлоатационни разходи, сеизмичните рискове в района и рисковете по отношение на пътната безопасност.
Същевременно от Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство застанаха на противоположна позиция – че съоръжението е най-евтиният и безопасен вариант за преминаване през дефилето по бъдещата магистрала “Струма”.
Проблемът е, че ако се тръгне към промяна на проекта (Европейската комисия е одобрила проекта с 15-км тунел), заради тромавата процедура може да се изпусне крайният срок за строителството на цялата магистрала. Ако това се случи, ще трябва да платим изграждането й с пари от бюджета. Служебното правителство на премиера Георги Близнашки обаче реши да стартира процеса по търсенето на алтернативен вариант. В момента текат процедурите за избор на изпълнител за пътните участъци от лот 3 на магистралата, част от който е и дългият тунел. Търг за него обаче не е обявен, защото се изчакват резултатите от новия ОВОС.
По време на заседанието на парламентарната комисия днес Лиляна Павлова съобщи, че пътят между Стара Загора и Раднево ще бъде първият пътен проект, който ще се изпълни с пари от новата оперативна програма “Региони в растеж” (2014-2020 г.). По думите ѝ Агенция “Пътна инфраструктура” има и проектна готовност да стартира ремонтните дейности на пътния участък, който е в много лошо състояние.
Павлова каза още, че пари за ремонт на старите участъци от магистрала “Хемус” тази година няма. След края на зимата ще започнат да се изкърпват най-тежките участъци от магистралата.
Предстои да се направи и основна рехабилитация на Аспаруховия мост във Варна. В момента тече инспекция, коментира Павлова. Само за конструктивното укрепване, рехабилитация, полагане на изолации и други на самия Аспарухов мост са необходими 12 млн. лева. За целия участък, цялата система от мостови съоръжения, ще трябват 36 млн. лева.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден от дрон
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг