През четвъртото тримесечие на 2015 г. се наблюдава намаление както на превозените товари, така и на извършената работа от товарния транспорт в сравнение с предходното тримесечие, съответно с 6,8 и 4,1%. Това показват предварителни сезонно изгладени данни на Националния статистически институт (НСИ).
Същевременно превозените пътници и извършената работа от сухопътния, водния и градския електротранспорт се увеличават съответно от 1,1 и 3,4% спрямо третото тримесечие на 2015 година.
Годишни изменения
През четвъртото тримесечие на 2015 г. е регистрирано намаление при превозените товари - с 4,7% на годишна база, докато извършената работа от товарния сухопътен и воден транспорт нараства с 1,5%, показват предварителните данни.
Превозените пътници от пътническия транспорт (сухопътен, воден и градски електротранспорт) се увеличават през четвъртото тримесечие на 2015 г. с 1,4% спрямо същия период на предходната година.
Извършената работа също бележи ръст от 7,8% спрямо четвъртото тримесечие на 2014 година.
Сухопътен транспорт
През четвъртото тримесечие на 2015 г. превозените товари от сухопътния транспорт са 29,524 млн. т или с 1,464 млн. т по-малко спрямо съответното тримесечие на 2014 г., което основно се дължи на намаленото количество превозени товари от вътрешните превози на автомобилния транспорт.
Същевременно извършената работа нараства с 2% на годишна база и достига 8 741.9 млн. ткм, което е резултат от увеличеното средно превозно разстояние при международните превози на сухопътния транспорт.
Броят на превозените пътници от железопътния и автобусния транспорт през четвъртото тримесечие на 2015 г. е 121,432 млн., или с 3,4% повече спрямо същия период на предходната година, което се дължи на по-големия брой превозени пътници от автомобилния транспорт.
При автобусните превози също се наблюдава увеличение с 4%, докато при железопътните е регистриран спад от 7,7%.
Извършената работа през четвъртото тримесечие на 2015 г. отбелязва ръст с 8,6% в сравнение със съответното тримесечие на 2014 г. и достига 3 555 млн. пътниккилометра. Увеличение се наблюдава при автомобилния транспорт - с 10,9%, докато при железопътните превози извършената работа е с 8,1% по-малко.
Воден транспорт
През четвъртото тримесечие на 2015 г. както превозените товари, така и извършената работаот водния транспорт намаляват на годишна база съответно с 1 и 12,8%.
Намаление се наблюдава както при морския, така и при речния транспорт, което е в резултат не само на по-малкото количество превозени товари, но и на намаленото средно превозно разстояние. Броят на превозените пътници от водния транспорт през четвъртото тримесечие на 2015 г. спрямо съответното тримесечие на предходната година е с 25% повече, което се дължи на международните превози на морския и на речния транспорт.
Извършената работа, измерена в пътниккилометри, също се увеличава (със 118.3 хил. пкм) в сравнение с четвъртото тримесечие на 2014 г. и достига 374.6 хил. пътниккилометра. Увеличението е в резултат на по-голямото средно превозно разстояние, на което са били превозени пътниците.
Градски електротранспорт
През четвъртото тримесечие на 2015 г. предприятията от градския електротранспорт (трамваен, тролейбусен и метро) са превозили общо 66,208 млн. пътници, или с 2% по-малко спрямо същото тримесечие на предходната година.
Увеличение от 8,6% е регистрирано единствено при превозените пътници от метрополитена, докато при трамвайния и тролейбусния транспорт се наблюдава намаление съответно със 7,4 и 7,2%.
Извършената работа, измерена в пътниккилометри, също намалява с 1,2% спрямо четвъртото тримесечие на 2014 г., като достига 281,8 млн. пкм, което се дължи на по-малкия обем извършена работа от тролейбусния и трамвайния транспорт.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията