Комисията за защита на потребителите (КЗП) активно следи дейността на финансовите институции, които отпускат бързи заеми и ипотечни кредити. Причината за това е новата вълна на агресивни реклами за предоставяне на такъв тип услуги и влизането в сила на новия Закон за кредитите за недвижими имоти на потребители. Това съобщи председателят Димитър Маргаритов пред БНР, цитиран от пресцентъра на комисията.
Инспекторите ще проверяват анонсите при офертите и дали преди отпускането на заема конкретният потребител е запознаван предварително с всички условия.
Маргаритов напомни, че вече има нов закон, който ще регулира предоставянето на ипотечни кредити на физически лица. Там са разписани детайлни изисквания към търговците, които са длъжни да дадат 14-дневен срок за размисъл, да предвидят възможността да има независими консултанти, които ще бъдат вписани в нарочен регистър и ще подлежат на по-строг контрол и от БНБ. Тези консултанти ще трябва да предоставят на потребителите съвети как да постъпят в ситуация, в която искат да получат кредити, добави Маргаритов, цитиран от пресцентъра на КЗП.
Председателят на КЗП информира, че на сайта на комисията е публикуван формулярът със задължителни реквизити, който във всички случаи преди подписването на договор за получаване на такъв кредит трябва да бъде представен на вниманието на потребителя. Чрез него потребителите могат предварително да се подготвят какво ще се очаква от тях вече като клиенти по един действащ договор за кредит.
В него трябва да се съдържа цялата информация - кога ще получите сумата, кога и какво независимо от лихвения процент ще върнете, включително какъв е съвсем конкретният размер на евентуални предвидени макар и допустими по закон допълнителни такси, посочи Маргаритов.
Той информира, че КЗП работи и по т.нар. „непоискани SMS-и” и скоро ще се произнесе по казуса.
КЗП вече е постигнала с два от мобилните оператори потвърдени от съда споразумения за намаляване на до три месечни такси на неустойките при предсрочно прекратяване на срочни договори. Срещу третия се води колективен иск, като се очаква скоро и той да приеме същите условия.
Ръководителят на институцията потвърди, че най-големият дял от постъпващите в КЗП жалби и сигнали на граждани са свързани с дейността на мобилните оператори – около 35-40% от случаите.
Маргаритов каза още, че инспекторите продължават проверките в търговската мрежа и онлайн пространството за заблуждаващи послания за изгодни цени или несъществуващи предимства при продажбата на стоки за ученика като раници и облекла, както и на комплекти от ученически принадлежности.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали
преди 9 години За разлика от банките, които са все по-регулирани и изненадите за клиентите са все по-малко, фирмите за бързи заеми и ипотечни кредити трябва да бъдат много повече наблюдавани сега, защото там има едно огромна задлъжнялост, която може да се окаже едни голям български балон. отговор Сигнализирай за неуместен коментар