В разгара на лятото проблеми с полетите могат да вгорчат всяка отпуска. Жалбите в Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ срещу авиокомпании са се увеличили, съобщи БНТ. Международно проучване за миналата година, направено сред 11 хил. пътници от осем държави, показва, че един на всеки 4 полета се забавя, а всеки десети пътуващ е с повреден или загубен багаж.
Въпреки че все повече потърпевши търсят правата си, все пак остава голям процентът на тези, които не знаят в какви ситуации могат да настояват за обезщетение.
И така 75% от пътниците, чиито полети са закъснели повече от 3 часа, не са получили обезщетение, сочи международно проучване. Първото, което пътникът трябва да направи, е да подаде жалба към превозвача.
„Ако в срок от 6 седмици до 2 месеца въздушният превозвач не отговори или отговорът, който е изпратил на пътника, не е удовлетворителен, тогава той може да се обърне към нашата въздухоплавателна администрация, когато събитието се е случило на летище на територията на Република България“, коментира Людмила Тренкова, началник отдел „Mеждународно струдничество“ в ГД ГВА към Министерство на транспорта.
При закъснение повече от 5 часа всеки има право да се откаже от пътуването и да настоява за възстановяване на парите за билета.
Анулирането и отмяната на полет води след себе си още цял куп загуби - изпускане на влакове и автобуси, резервации в хотели, предплатени услуги. За тях компенсация няма. Пътуващият има право само на обезщетение от 125 до 600 евро.
Авиокомпанията би се спасила от подобни плащания, ако предупреди клиентите си за анулирането 14 дни по-рано или предложи друг маршрут с часове, близки до първоначалните.
При анулиран полет нямаме право на обезщетение, ако:
предупреждение за анулирането е направено 14 дни по-рано;
има предложение за друг маршрут;
анулирането се дължи на извънредни обстоятелства.
За нормална практика в авиацията се приема и продажбата на повече билети, отколкото е капацитетът на самолета, обяснява адвокат Александър Иванов.
„Когато няма достатъчно места, се предлага на доброволци да си отстъпят местата, като доброволците трябва да знаят, че трябва да им предложат някакво обезщетение, компенсация, а не просто на добрата воля. Ако няма нито един доброволец, превозвачът вече може свободно да си избере кого да не допусне и пак ще плати същото“, казва юристът.
Не са редки случаите и с непристигнал багаж.
Ако багажът така и не дойде, авиокомпанията трябва да плащан на килограм - средно около 20 евро. Когато се стигне до обезщетение за каквото и да било, все по-често вместо пари авиокомпаниите предлагат ваучери за други пътувания.
„Ако пътникът не е съгласен, не може да бъде принуден. Ако им предлагат нещо друго, то нормално е да е на по-висока стойност. Примерно, ако е 250 евро обезщетението, да им дадат ваучер за 300 евро“, съветва Александър Иванов.
Два месеца е срокът, в който от авиокомпанията трябва да отговори на жалбата на своя клиент. В противен случай има риск от глоба или съдебен иск.


300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?