Европейските потребители все по-често биват „атакувани“ от подвеждащи реклами онлайн. Важно е хората да имат по-критичен и преценяващ поглед към подобни предложения, защото, в крайна сметка, се налага да плащат за нежелани стоки или абонаменти. Това е и причината мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net да даде съвети как да се идентифицират и избягват абонаментните капани.
Най-често подобни реклами за безплатни пробни пакети или евтини оферти се срещат в социалните медии или като изскачащи банери, припомнят от Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България.
Тези примамливи реклами увличат потребителите в импулсивни, необмислени и дори нежелани покупки. Въпреки това, ако потребителят е обвързан с оферта, за която не е дал изричното си съгласие, сделката може да се счита за подвеждаща и невалидна. Заради това е важно хората да отхвърлят подобни „наложени“ сделки, вместо да се примиряват с тях.
Ключът е в знанието
Умението да се идентифицира капанът, както и познаването на правата на потребителите, е ключовият момент в противопоставянето на всяка нежелана сделка. Потребителите трябва да знаят кога да откажат да плащат за нежеланите стоки или абонаменти.
Мащабно проучване в шест европейски държави (Швеция, Норвегия, Финландия, Холандия, Белгия и Австрия) показва, че хората все още имат ограничени познания за правата си що се отнася до нежелана поръчка или абонаментен капан.
Потребителите не са наясно, че имат право на отказ, както и възможност да поискат от банката да им върне взетата сума от кредитната карта. Според проучването средната сума на абонаментен капан, в който са попадали потребителите от шестте държави за последните 3 години, е 116 евро.
ECC-Net представя кратко видео с информация за характеристиките на капаните, в които може да попадне човек
Според Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България, основните оплаквания в центъра, свързани с нежелани абонаменти, се дължат на начисляване на по-голяма сума пари към сметката за телефон, когато потребителят разглежда различни сайтове за забавления през телефона си. Докато сърфира, той получава SMS, че е задължен да плати определена сума за абонамент, какъвто не е искал да направи. Ако не желае да бъде абониран за услугите, трябва да изпрати нов SMS за отказ, който също е на значителна цена.
5 лесни съвета:
Преди да въведете името, имейл или адрес в даден сайт, проверете дали ще бъдете обвързани с покупка или абонамент.
На сайта трябва да бъде ясно посочено, когато се поръчва пробна стока или услуга дали след това се сключва задължителен абонамент.
Не се изисква да плащате или да връщате пакет, който не сте поръчали.
Продавачът е този, който трябва да докаже, че Вие сте се съгласили да направите дадена покупка/поръчка.
Ако продавачът изтегли пари от платежна карта без Ваше съгласие, то може да подадете жалба до обслужващата банка и да поискате средствата да се възстановят.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден от дрон
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг