От първия ден за нас, като хора, които прекарваме живота си в морето, беше ясно, че операцията с Vera Su ще бъде неуспешна. Така коментира пред БНР спасителната операция, свързана със заседналия край Камен бряг кораб, Емил Милев, председател на управителния съвет на риболовно сдружение „Черноморски изгрев”.
„Не е възможно 24 часа преди „да духне“ времето, да се изпраща плаващ кран и влекач на място. Операцията беше обречена на неуспех. Всичко беше прах в очите на обществото. Това трябваше да започне седмица по-рано“, категоричен е той.
Милев обясни, че никой не е потърсил хората от сдружението, след като то разполага с 53 кораба, които са могли да участват в претоварването.
„Никаква организация. 20 години, 30 години никаква спасителна дейност няма в България. Няма център за спасяване. Нямаме техника – няма кораби, няма хеликоптери“, подчерта Емил Милев.
Той определи ситуацията като безхаберие.
„Морето е стихия – повдига носа, блъска го два пъти в скалите и корабът е разбит. Моето мнение е, че в момента трябва да има влекач, огромен влекач, каквито има в Румъния и в Турция. Корабът да бъде на буксир, постоянно под напрежение. В момента, в който морето повдигне кораба да бъде „отлепен“ от камъка, да бъде издърпан. Нищо друго не може да се направи“, съветва Емил Милев.
Капитан Живко Петров, който оглавяваше „Морска администрация“, преди отстраняването си обаче заяви, че в България няма фирма с такава техника.
По думите му е била потърсена от Румъния помощ за разтоварване на кораба, но всички баржи били заети.
„Няма възможност държавата да поддържа абсолютно всичко за такъв тип аварии“, е мнението на Петров.
Доц. д-р Диана Маринова от Катедра „Международно право и право на ЕС“ напомни, че страната ни е подписала Международната конвенция за търсене и спасяване по море.
Тя обаче уточни, че тази и други конвенции, по които България е страна, не съдържат достатъчно уредба именно в областта на засядането на кораби.
„Този казус доказва, че у нас липсва обща държавна морска стратегия и целенасочена държавна политика, смята Маринова, която е преподавател по международно морско право в Юридическия факултет на УНСС.
По думите й въпросите се решават казус по казус, но тя се надява да приключи успешно спасителната орперация, за да не се стигне до екологична катастрофа.
Диана Маринова съобщи, че България е заплашена от санкции, ако има замърсяване в района на резерват „Яйлата“ от товара на заседналия кораб.


Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ
преди 4 години Има БУЙОВЕ които се надуват и могат да ИЗДИГНАТ и ИЗТЕГЛЯТ КОРАБА навътре в морето -- за ПОЛОВИН ЧАС РАБОТА , и за ЖЪЛТИ СТОТИНКИ ! -- https://doowin.cc/5-types-widely-used-marine-salvage-bags/ -- за кой ли път тъпоглавието и некадърието на управляващата "Класа" взема връх и ги прави за резил пред света ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар