Европейският съюз (ЕС) постигна споразумение по единния правилник за справяне с проблемните банки, съобщава FT.
Представители на Европейския парламент (ЕП) и държавите-членки постигнаха сделка по директивата за оздравяване и закриване на затруднени банки, която цели да скъса връзките между финансовите институции и правителствата и да прехвърли тежестта на разходите за спасяване на банките от данъкоплатците към кредиторите, вложителите и акционерите.
Съгласно споразумението правилата ще влязат в сила от 2015 г. в целия ЕС. Частта на споразумението, която въвлича в процеса по стабилизиране на банките техните кредитори, ще започне да се прилага от 2016 г. - две години по-рано от първоначално предвиденото.
Предвижда се след 2016 г. в спасяването на банки да се въвличат акционери, кредитори и собственици на негарантирани депозити.
С приемането на директивата правителствата ще имат по-голяма гъвкавост по отношение на рекапитализирането на банките. Интервенциите обаче ще се осъществяват при определени условия и след одобрение на европейските власти, включително и предпазването от загуби на някои кредитори.
В изключителни случаи ще се позволява и национализация на банки, но само след като бъдат изпълнени минимални критерии за тяхното стабилизиране.
Националните власти ще трябва да създадат специални фондове за стабилизиране на банките или да въведат специални такси, като през следващите 10 години трябва да наберат сума, възлизаща на около 1% от общия обем на гарантираните депозити в ЕС.
„С тези нови правила мащабните планове за спасяване на банките и последиците от това за данъкоплатците най-накрая ще останат практики от миналото“, коментира еврокомисарят по вътрешния пазар Мишел Барние.
Правната рамка обаче дава инструменти за справяне със затруднените кредитори на национално ниво. Централизираната система за стабилизиране на банки на ниво еврозона е все още на етап преговори.


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
преди 11 години ***, на Барон Мюнхаузен ще трябва да му плащатат патент за идеята! Вместо да натиснат длъжниците, натискат кредиторите. Браво, утре отивам да взема кредит, да му мислят акционерите! отговор Сигнализирай за неуместен коментар