Европейската комисия (ЕК) одобри допълнителна държавна помощ за изпадналата в затруднено положение полска авиокомпания LOT, която е националната авиокомпания на Полша и по данни на ЕС все още има около 1660 служители. Флотът ѝ се състои от 47 самолета.
Най-висшият орган по конкуренцията на Европа даде зелена светлина за отпускане на помощ за възстановяване на авиокомпанията в размер на приблизително 200 млн. евро, се казва в съобщение на ЕК. На тази сума възлиза планираното увеличение на капитала на авиокомпанията.
„LOT представи убедителен план за преструктуриране, от който се очаква да даде възможност на компанията скоро отново да е на печалба“, заяви еврокомисарят по конкуренцията Хоакин Алмуния. За да не се поставят в неблагоприятно положение обаче някои конкуренти, LOT ще трябва да се откаже от някои свои печеливши дестинации.
Комисията е прегледала претенциите на трети лица, според които LOT вече е получила държавна помощ, тъй като държавните полски летища са отлагали изплащането на летищни такси от страна на авиокомпанията. В допълнение ЕК е проверила и различни трансакции, за които се твърди, че също съдържат държавна помощ. Става дума, наред с други неща, за продажбата на недвижими имоти и дъщерни дружества, за предоставени множество заеми от обществени и частни фирми, както и за закупуване на гориво. Ако тези твърдения се бяха оказали коректни, LOT би нарушила принципа на еднократна помощ, според който дадена компания може да получи помощ за преструктуриране само веднъж на всеки десет години.
Комисията обаче е установила, че нито една от тези мерки не е свързана с държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС, тъй като или не са ползвани държавни средства, или мерките са били извършени по пазарни условия и по този начин LOT не е получила несправедливо икономическо предимство.
Авиокомпанията изпадна в началото на европейската дългова и финансова криза в икономически затруднения и от 2008 г. насам е на загуба. През май 2013 г. Европейската комисия вече одобри правителствена помощ за LOT от 100 млн. евро, тъй като по същото време Полша се съгласи да приеме план за преструктуриране, с който да се възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството. По този начин авиокомпанията бе в състояние да изплати дълговете си и да продължи да упражнява оперативната си дейност.
За да обнови самолетния си парк, авиокомпанията поръча осем самолета Dreamliner 787 на Boeing и стана първата европейска авиокомпания, която ще ползва тези самолети. Инцидентите с прегряване на акумулатора на този модел през януари 2013 г. обаче доведоха до аварийно кацане на 787 в цял свят, включително и на двата вече притежавани от полския превозвач.


Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро