Брюксел ще похарчи 3,3 млрд. евро в опит да уеднакви европейското въздушно пространство с цел да преодолее дългогодишната съпротива на държавите членки и съюзите, пише Financial Times.
Европейската комисия (ЕК) е натоварила коалиция от национални доставчици на аеронавигационно обслужване, авиолинии и летища със задачата да координира внедряването на нови технологии, предназначени за намаляване разходите на един полет в рамките на въздушното пространство на Европейския съюз и на въглеродните емисии.
Европейските средства ще бъдат използвани за подкрепа на националните инвестиционни планове и за финансиране на до 50% от наземните проекти и на 20% от въздушните проекти.
Според ЕК модернизацията е жизненоважна не само за бъдещата конкурентоспособност на европейската авиационна индустрия, но и за цялостното състояние на икономиката й. В авиационния сектор работят 11,7 млн. души, които добавят 452 млрд. лири към икономиката, сочат данни на частния британски доставчик на аеронавигационно обслужване NATS.
Брюксел смята, че на година се губят 5 млрд. евро заради отложени полети, потребление на горива и други неефективни практики. На фона на прогнозата, че до 2035 г. въздушният трафик ще се увеличи с 50% до 14,4 млн. полета, съществуващата претовареност само ще влоши и ще подкопае позицията на Европа като водещ авиационен център, ако не се предприемат мерки за подобряване на инфраструктурата.
Според ЕК Европа харчи двойно повече за въздушен контрол в сравнение със САЩ въпреки данните за по-нисък трафик. Брюксел твърди, че това е така заради силно фрагментираната система от 28 национални оператора. Разходите за въздушен контрол представляват от 6% до 12% от цената на самолетния билет.
Въпреки че държавите членки одобряват принципите на единното въздушно пространство, въвеждането му се оказва трудно вече близо 15 години, откакто бе предложено за пръв път. Въпросът е оспорван силно от националните правителства, а няколко съюза заплашват да блокират въздушното движение над Европа, ако се въведе единно въздушно пространство.
По думите на транспортния еврокомисар Виолета Булк опозицията на съюзите ще бъде яростна. Тя се надява на открит диалог.
Авиокомпаниите плащат за услугите за контрол на въздушното пространство според пропътуваното разстояние в съответното национално въздушно пространство и теглото на самолета. Целта на новата инициатива ще бъде да се намалят наполовина разходите на авиокомпаниите в следващите пет години, като системите заработят по-ефективно, а времето за полет се съкрати.
Това ще се случи най-вече чрез намаляване броя на ръководителите на полетите, коментира шефът на NATS Ричърд Дейкин.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?