Трафикът на европейските летища се е засилил с 9 на сто през първите шест месеца на годината, което е безпрецедентно от над десет години. Наблюдава се съществен растеж, след като някои пазари силно пострадаха заради атентатите през 2016 г. Това съобщи днес генералният директор на европейското подразделение на Международния съвет на летищата (Airports Council International - ACI) Оливие Янковек, цитиран от AFP и БТА.
ACI - Европа представлява над 500 летища от 45 европейски страни.
Голямото активизиране на летищния трафик се обяснява с растежа в засегнатите от атентатите през 2016 г. страни (Франция, Великобритания, Германия, Белгия и Турция), възстановяването на силното търсене в Русия и в по-малка степен в Турция, подобряването на икономическата обстановка и цените на петрола, слезли под 55 долара за барел, отбелязва ACI.
Петте най-големи европейски летища отчитат увеличение на трафика с 4,3% през първото полугодие (спрямо едва 1,6 на сто през 2016 г.). Начело са Амстердам-Схипхол (+8,7 на сто), Париж-Шарл де Гол (+5,2 на сто) и Франкфурт (+4,5 на сто).
Лондон-Хийтроу отчита нарастване на трафика с 3,9 на сто въпреки пренасищането с пътуващи. Трафикът на Истанбул-Ататюрк, който стана мишена на атентат през 2016 г., обаче е изгубил 1,1 на сто.
Средноголемите аерогари и второстепенните летища са със силно увеличен трафик благодарение на динамиката на нискотарифните и неевропейските традиционни авиокомпании. Трафикът на Рейкявик/Кефлавик (Исландия) е скочил с близо 40 на сто, в Санкт Петербург (Русия) - с 26 на сто, в Киев (Украйна) - с 29,4 на сто, а Анталия (Турция) - с 29,2 на сто.
Според Янковек перспективите до края на годината са "много положителни" в очакване да продължи икономическият растеж и на сдържани цени на петрола, "при условие, че няма нови геополитически сътресения".
"Brexit остава основно безпокойство за много от ръководителите на летища предвид неяснотите около преговорите", отбелязва той.
По думите му с наближаването на крайната дата за излизането на Великобритания от ЕС през март 2019 г., ако не бъде постигнат никакъв напредък в близките месеци, има опасност да възникнат негативни ефекти за авиацията още през идната година.
Липсата на споразумение в рамките на Brexit може да застраши правата на британските компании да се движат свободно в европейското небе.
EasyJet обяви, че ще създаде във Виена европейски филиал, EasyJet Europe, за да може да продължи да лети безпрепятствено в цяла Европа, независимо дали Великобритания ще излезе от общото европейско въздушно пространство при Brexit.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“