Големите летищни оператори в Европа предизвикват завист с добрите си резултати. Операторът на парижките летища ADP отчете повишение на приходите с 37% през първото полугодие, а секторът като цяло отбелязва траен ръст и двуцифрени маржове, пише френският вестник Les Echos.
Общото между големите летища и луксозните стоки е, че са рядък и следователно скъп ресурс. От стоте основни летища в света с над 20 млн. пътници на година 40 вече са близо до точката на насищане. А ако се вярва на прогнозите за ръст на въздушния трафик, недостигът на летищни площи ще се изостри в идните години, особено в Европа.
Милион и половина полета в повече
Всички играчи в сектора на въздушния транспорт са съгласни, че при среден годишен растеж от 2% до 3% европейските летища няма да могат да се справят с въздушния трафик. Според неотдавнашно изследване на Европейската агенция за контрол на въздушния трафик Eurocontrol до 2040 г. разликата между капацитета на летищата в Европа и нуждите на авиокомпаниите може да е от порядъка на 1,5 млн. полета, което означава загуба на близо 160 млн. пътници и 8% от търсенето, което няма да бъде задоволено.
Това ще се случи въпреки възобновяването на инвестициите и 111 европейски летища в строеж, които трябва да доведат до повишаване на капацитета с 16% до 2035 г. и с 28% в 20-те основни летища на Стария континент.
Причината е, че според прогнозите на Eurocontrol до 2040 г. броят на полетите ще нарасне с 53%. В най-лошия сценарий, при който въздушният трафик в Европа нараства почти двойно в идните 20 години, както се случи между 1988 и 2008 г., 16% от търсенето няма да бъде задоволено през 2040 г. Това се равнява на 3,7 млн. изгубени полета, а 28 големи европейски летища ще бъдат принудени да работят на ръба на капацитета си спрямо шест в момента.
Седемкратно увеличаване на закъсненията с повече от един час
За пътниците това положение на основните европейски летища ще означава по-чести и по-големи забавяния на полетите. Според Eurocontrol средното закъснение може да надмине 12 минути, достигнати в пиковия период на миналото лято, и да достигне 20 минути на полет през 2040 г. А броят на полетите с един до два часа закъснение ще нарасне седемкратно. Така пътуващите, засегнати от тези закъснения с над един час, ще се увеличат от 50 хил. на ден тази година до 470 хил. на ден през 2040 г.
За да се справят с този проблем правителствата в Европа, които изпитват недостиг на средства, опитват да привлекат частни капитали чрез частична или пълна приватизация. Според Асоциацията на летищните оператори (ACI) 41% от световния трафик вече преминава през частни летища или такива с частична частна собственост, а в Европа, която е шампион по приватизация, равнището дори достига 75%. Данните на ACI сочат, че приватизираните летища са инвестирали с 12% повече средства от държавните в последните пет години.
Това обаче не успокоява въздушните компании, които са разтревожени от недостига на летищен капацитет, както и от размера на необходимите инвестиции.
„Между 2006 и 2016 г. летищните такси са нараснали над два пъти в Европа, докато средната цена на самолетните билети е намаляла с 8%“, каза неотдавна генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) Александър де Жуниак. А приватизацията не е магическо лекарство. Летище „Хийтроу“ в Лондон, което стана първото приватизирано в Европа още през 1987 г., днес е най-скъпото и най-натоварено летище на Стария континент. Това обаче не пречи на авиокомпанията British Airways да се развива успешно там.


Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?