Наводненията във Венеция убиха двама души и нанесоха щети на стотици сгради, включително на базиликата Сан Марко.
Градът е крехко съкровище, изградено на 118 острова. По някакъв начин е чудо, че Венеция е успяла да оцелее и да се развива повече от 1000 години. Тя създаде военноморска и търговска империя, както и огромна колекция от дворци и катедрали, пълни с безценни произведения на изкуството, към които се стичат около 20 млн. туристи всяка година.
Въпреки все по-честите наводнения обаче италианската държава се провали в мисията си да опази Венеция, пише Фердинандо Джулиано в коментар за Bloomberg.
Предизвиканите от човека климатични промени са, разбира се, основният виновник за случващото се. Но бюрокрацията и корупцията пречат на запазването на едно от най-красивите места в света.
Трудно е вината за едно конкретно наводнение да бъде прехвърлена на глобалното затопляне. Но данните показват, че се случва нещо необичайно. Миналата година е имало 121 дни на високи води във Венеция, почти два пъти повече от броя им през 2017 г. Властите в града следят от 1923 г. кога нивото на водата е над 140 сантиметра надморско равнище, или т.нар. „особено високи води“. Такива са близо половината от случаите през последните две десетилетия.
Венеция се сблъсква с ужасяващата комбинация от два феномена: потъващи сгради и покачващи се води (последното свързано с климатичните промени). Доклад на Италианската национална агенция за нови технологии, енергетика и устойчиво развитие предупреждава, че само за столетие градът ще се окаже под вода, ако климатичните промени не бъдат забавени и не бъдат взети адекватни мерки за защита.
От наводнението през 1966 г., което е най-големият рекорд до момента, правителството в Рим дискутира как най-добре да защити града. В края на 80-те години то стигна до идеята за проект, наречен „MOSE”, който цели изграждането на система от мобилни порти, които да се разположат извън лагуната на града. Разработката вече е над бюджета от 5,5 млрд. евро (6,1 млрд. долара). Тя трябваше да е готова до 2016 г., но това се отлага до 2022 г.
Междувременно тестове показаха проблеми в някои части на бариерата MOSE, които повдигат въпроси за това колко дълго ще издържи тя и колко ще струва поддръжката ѝ.
Историята на MOSE е тъжна приказка за бюрократични пречки и корупция. Природозащитни групи и местни политици се опитаха да спрат проекта многократно, застъпвайки се за по-малко разрушителни алтернативи. Няколко местни и национални представители на властта се изправиха пред обвинения в корупция заради договори за строителство и бяха осъдени или приеха да сключат споразумения. От 2014 г. проектът е под специална администрация, целяща да ограничи даването на подкупи.
Венеция и MOSE са показателни за по-големите проблеми в Италия. Страната сви инвестициите си в инфраструктура, а политиците често обвиняват наложените от Брюксел мерки за строги икономии. Преди две години Матео Салвини стигнат дотам, че обвини бюджетните правила на Европейския съюз за падането на моста в Генуа – инцидент, при който загинаха 43 души.
MOSE показва, че адекватните средства не гарантират, че големите проекти се изпълняват добре и се завършват навреме. Ефективната публична администрация и правосъдната система са също толкова важни.
Нещо повече, политическата класа в Италия трябва да погледне сериозно върху недостатъците на MOSE. Всички политически партии допринесоха за забавянето на този проект.
Наводненията от тази седмица няма да са последните. Италия и останалият свят трябва да действат, преди да загубим завинаги този скъпоценен камък на световната култура, обобщава Джулиано.


Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Ретроградният Меркурий приключи, 5 зодии си връщат късмета
В Китай: Брижит Макрон посети гигантска панда, родена във Франция
Трима са загинали при катастрофа край търговищкото село Дралфа
Протестите разклащат управлението, но не и твърдите електорати на ГЕРБ и ДПС