Ето че отново се озовахме на същото място. Новите гранични ограничения, наложени от няколко държави в Европейския съюз (ЕС), хвърлиха в хаос трансграничните товарни превози.
Една година след като първите потвърдени в Европа случаи на коронавирус накараха страните да затворят границите си, шофьорите на камиони отново понасят тежестта на ограниченията за пътуване, този път заради мутациите на коронавируса, пише онлайн изданието Politico.
Това се случва въпреки непрекъснатите обещания на Брюксел да защитава свободното движение.
„Миналата година с нас се отнасяха като с герои, а сега – като с говеда“, коментира Константин Костаче, румънски шофьор на камион, пред изданието. „Това е кошмар“, казва още той, докато чака на опашка от камиони в Германия на път за Болоня, Италия.
По-рано този месец Германия определи Чехия, Словакия и австрийския Тирол като високорискови „зони за мутация на вируси“. Това означава, че шофьорите на камиони, които влизат в страната от тези райони, трябва да имат отрицателен тест за коронавирус непосредствено преди влизането. Чешките и тиролските власти незабавно въведоха подобни ограничения от своята страна на границите.
Германия е една от седемте държави в ЕС, както и Франция и Нидерландия, които изискват тестване за транспортните работници. Има "значителни различия между различните режими", казва Матю Болдуин, заместник-генерален директор на отдела за мобилност на Комисията, пред Европейския парламент (ЕП).
Германските препятствия нарушават обещанието за „зелени коридори“, така че чакането на границата да се ограничи до 15 минути, подчертава Болдуин. „Всеки един ден от миналата седмица виждахме дълги редици камиони“, посочва той.
Данните показват, че шофьорите на камиони не представляват голям риск за COVID-19, посочва още Болдуин. Малцина се оказват положителни при масово тестване в Ирландия и още няколко държави. От 17 000 теста за шофьори, проведени от чешките власти, само 34 са били положителни например.
Италианските власти побързаха да създадат съоръжения за бързо тестване близо до австрийската граница. Шофьорите обаче все още чакат, понякога с часове, при това на минусови температури. Костаче казва, че никой от властите и полицията не ги пита имат ли вода и храна, дали са здрави и как се чувстват. „Като овце сме, рамо до рамо“, посочва той.
Същевременно при тестването по границите понякога се създават рискови за заразяване ситуации, защото хората чакат на тълпи.
Очаква се днес лидерите на ЕС да обсъдят ограниченията за пътувания на видеоконференция. В понеделник Комисията изпрати писма до шест държави, включително Германия и Белгия, с искане да облекчат ограниченията.
Мерките на Германия противоречат на насоките за пътуване, за които страните от ЕС се договориха. Насоките предвиждат да не се правят тестове на транспортните работници, както и всякакви ограничения да отпаднат, ако причиняват смущения.
Същевременно от германското външно министерство посочват, че ограниченията ще бъдат удължени поне до 3 март. Министърът по европейските въпроси на Германия Михаел Рот посочва, че рестрикциите причиняват напрежение във вътрешния пазар, но здравето на гражданите е приоритет за страната и властите.
Някои страни искат да се въведат изключения за транзитния трафик и да се удължи валидността на тестовете на 72 часа или повече. В Германия валидността на тестовете за коронавирус е 48 часа.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО