"Още през 70-те години са направени проекти за изграждане на централи за производството на електроенергия, които същевременно да вършат работа, и на шлюзове. Ако се преразгледат тези идеи, може да се изградят още мостове, които същевременно да произвеждат и електрическа енергия и да контролират нивата на реката", коментира той.
Явор Панталеев посочи, че инициативата „Три морета“, в рамките на шестата среща на върха, на която София е домакин, не е насочена да предоставя финансови средства на държавите за изграждане на инфраструктура, а по-скоро на бизнеса.
"Инфраструктурата, която може да се изгражда по инициативата, е за мултимодални терминали, складови бази, които да бъдат екологични – да работят изцяло със слънчева енергия и възобновяеми източници. Отпускат се минимум 50 млн. евро на проект. Важно е да има бизнеси, които да кандидатстват за финансиране", обясни той.
Председателят на Националното сдружение на българските спедитори е на мнение, че е нужна една по-голяма синхронизираност между политиците в различните държави, за да има съвместни проекти между България и другите страни в региона.
„Имаме идея за изграждане на мрежа със зарядни станции за алтернативни горива. Нашата цел е да се получи транспортна свързаност, която да отговаря на целите на ЕС, които са изцяло да се премине към декарбонизация. Това е възможно чрез слънчева енергия, водород, газови смеси. Това може да се случи в инициативата „Три морета“, така че този коридор Север-Юг да бъде свързан. Тук инвестицията ще надхвърли 50 млн. евро, като тя няма да бъде свързана с изграждането на пътища", поясни Панталеев.
Друга тема от разговора с него в студиото беше дигиталната мобилност в транспорта.
„Дигиталната мобилност означава, че всичко, което се свърза с транспорта на стоки, трябва да се дигитализира като процеси. Има регламент на ЕС за електронна транспортна информация, който ще принуди много държави да започнат да се дигитализират. България е ратифицирала Допълнителния протокол към Конвенция CMR относно електронната товарителница още през 2012 г. Въпреки това до момента в държавата ни не функционира електронна товарителница“, информира Явор Панталеев.
Според него се правят усилия в тази насока, за да се случат нещата.
„Бъдещето е дигитално – няма достатъчно хора, които да се квалифицирани и да работят, тъй като има натиск цените да стават все по-изгодни. Тези две неща могат да се решат чрез дигитални процеси и документи", препоръча експертът.
Той потвърди, че основното предизвикателство е, че всеки един от участниците в транспортната верига има свои информационни системи, с които работи, и те трябва да бъдат уведомени.
„Тук идва ролята на спедитора, който е най-подходящ да осъществи комуникацията между отделните системи“, потвърди председателят на Националното сдружение на българските спедитори.
Ще започне ли скоро изграждане на нови транспортни инфраструктурни проекти в региона? Какви промени трябва да се направят в железопътния транспорт? Какво е бъдещето на транспорта и логистиката?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да видите тук.


Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
ГЕРБ внесе предложението за закриване на комисията "Сорос" в парламента
След Пеевски и Коцев: Максим Генчев проси пари за "Карадажата" и от Мирчев
Два месеца преди игрите: Олимпийският огън беше запален в Рим
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата