IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Japan Airlines отново кацна на борсата

Компанията планира да набере еквивалента на около 6,7 млрд. евро, което ще е второто най-голямо IPO за годината след това на Facebook

10:51 | 19.09.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Президентът на компанията Йошихару Уеки удря камбаната по време на тържествената церемония на Токийската борса. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Президентът на компанията Йошихару Уеки удря камбаната по време на тържествената церемония на Токийската борса. Снимка: Ройтерс

Само две години след фалита си японският авиопревозвач Japan Airlines (JAL) се върна на фондовия пазар. В началото на търговията в Токио в сряда акцията се търгуваше за 3810 йени, малко по-високо от емисионната цена от 3790 йени за брой, предава Ройтерс.

След Facebook това се счита за второто най-голямо IPO на годината. Измерена по пазарна капитализация JAL би трябвало да измести конкурента си All Nippon Airways (ANA) като най-скъпата японска авиокомпания.

Japan Airlines планира да набере еквивалента на около 6,7 милиарда евро. Компанията, която преди две години се спаси трудно от фалита, обяви емисионна стойност от 3790 йени за акция. Това съответства на горния край на ценовия диапазон и е доказателство за силното търсене.

Преди две години Japan Airlines подаде документи за защита от кредиторите си. В началото на 2010 г. дълговете на превозвача бяха в размер на 25 млрд. долара, като това бе четвъртият по големина фалит в историята на Япония и първият най-голям на компания извън финансовия сектор.

Компанията продължи да лети благодарение на правителствената подкрепа на стойност 1 трлн. йени (11 млрд. долара). Дълговете на концерна достигнаха 2,3 трлн. йени (около 23 млрд. евро). С цена от 3790 йени сега кредиторът ще излезе на печалба от начинанието си. Enterprise Turnaround Initiative Corp. ще получи вероятно 663 млрд. йени. Това е почти двойно повече от сумата, която фондът вложи в превозвача.

Пазарните участници очакваха, че акцията ще поскъпне през първия си ден на търговия, като се има предвид относително евтината емисионна цена и добрия баланс. Междувременно Japan Airlines се счита отново за една от най-печелившите авиокомпании в света. През последните две години Japan Airlines успя да се съвземе от фалита и дори да излезе на печалба, след като съкрати с близо една трета служителите си, съкрати маршрутите и прекрати полетите на по-старите самолети. За приключилата през март финансова година компанията отчете оперативна печалба от 205 млрд. йени, с което зае водеща позиция в японската авиоиндустрия.

Пазарът се надява, че публичното предлагане на JAL ще допринесе за цялостно стимулиране на фондовия пазар. Въпреки това има съмнения дали JAL може да поддържа своята рентабилност предвид нарастващата конкуренция от страна на нискотарифните авиокомпании.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:43 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Азия виж още

Коментари

Финанси виж още