Китайските предприятия ще бъдат принудени да се изправят пред все повече сливания и фалити заради основния ремонт, който правителството предприема в тромавия държавен сектор. Това заяви за агенция Ройтерс председателят на регулатора за държавни активи Сяо Яцин.
В едно от редките си интервюта за чуждестранна медия ръководителят на Комисията за надзор и управление на държавните активи посочи, че Пекин има намерение да рационализира своя раздут и задлъжнял държавен сектор и да създаде компании, които да са конкурентоспособни в световен мащаб.
Китай започна с промените още през 2015 г., като целта бе да се справи с нарасналата корпоративна задлъжнялост и да ги направи по-доходоносни и адекватни на пазара.
По думите на Сяо властите ще се фокусират върху стриктното разделение на правителствените функции от бизнес операциите на държавните предприятия, въпреки че за управляващата Комунистическа партия е от съществено значение да запази контрола си по време на този процес.
Към момента броят на предприятията, управлявани от централните власти, е 98 – спад в сравнение със 117 през 2012 г.
Според Сяо в бъдеще броят на държавни компании ще продължи да намалява посредством „доброволни“ сливания, въпреки че засега от Комисията за надзор не са си поставили конкретна цел колко подобни операции трябва да бъдат извършени. Той също така посочи важността на преместването на работници по време на реформите, които не просто да бъдат уволнявани, а преназначавани на нови позиции.
Сливането на най-големия китайски производител на въглища Shenhua Group Corp и един от петте най-големи държавни производители на електроенергия China Guodian Group Corp. създаде най-голямото енергийно предприятие в света на стойност 278 млрд. долара.
Контролираните от централната власт държавни предприятия отбелязаха рязък ръст през 2017 г., като общата им печалба нарасна с 15,2% през последните пет години.
Сред другите планове на Пекин е и намаляването на употребата на въглища в икономиката. За 2018 г. цел е да се намали използването им с 12,65 млн. тона, както и да се ограничи обемът им при производството на електроенергия, цветни метали, кораби и строителни материали.
По думите на Сяо задлъжнялостта на държавните предприятия е в „здравословни нива“, като банкрути и ликвидации е имало само при второстепенни компании, а не на ниво холдингови групи. От регулатора обещаха да намалят още повече нивата на задлъжнялост на управляваните от Пекин компании с още 2% до края на 2020 г.
Той обаче предвиди и продължаване на фалитите при държавните дружества. „Докато сте пазарен играч, имате своите добри и лоши моменти, а понякога просто се стига и до фалит“, каза той.
Междувременно засилването на контрола в държавните предприятия от страна на Комунистическата партия увеличава тревогите, че политическите фактори ще бъдат с приоритет. Въпреки думите си, че правителството постепенно ще играе все по-малко директна роля в бизнес операциите на държавните компании, Сяо защити контрола на партията в държавния сектор.
Предприятията, управлявани от властите в Пекин, са „собственост на обществеността, което означава, че всеки в тази държава е акционер. Ние обаче се нуждаем от представител – Китайската комунистическа партия, който да надзирава и да има контролираща роля“, посочи той.
По думите му налагането на партийната дисциплина върху държавните фирми остава ключова част от назначаването на тяхното ръководство, както и при борбата с корупцията, допълвайки, че според него няма конфликт на интереси между целите на държавната политика и търговските интереси на предприятията.


ФИФА с нововъведение за засадите на световното по футбол
Съдия Ганчева разказа пред ученици за последиците от употребата на "райски газ"
ПП-ДБ внесе вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Китай изпраща нови панди на Франция след срещата Макрон-Си
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
Орбан: Унгария ще съди Европейската комисия
До 18:00 часа не се допуска преминаване на камиони през "Кулата - Промахон"
Съдът на ЕС разглежда жалба на "Възраждане" срещу влизането ни в Еврозоната
В кадър: Ден преди Никулден, опашки за риба на Женския пазар
Велосипедист загина край омуртагското село Плъстина